آشپزی

7 اشتباه آسیب زننده و رایج در مصرف قهوه

مقالات پیشنهادی مرتبط با مصرف قهوه

اشتباه اول: شما در اواخر شب قهوه می نوشید

یکی از اثرات قهوه این است که به رفع خواب آلودگی ما کمک می کند. کافئین موجود در قهوه به ما کمک می کند تا هوشیارتر باشیم. استفاده از این خاصیت قهوه در اواسط روز بسیار مفید است تا بتوانیم سطح هوشیاری و انرژی خود را افزایش دهیم.

مصرف قهوه

اما اگر نزدیک زمان خواب از قهوه استفاده کنیم خواب را مختل می کند. کافئین محرکی است که هوشیاری را افزایش می دهد و اثر آن حدود 6 تا 12 ساعت در جریان خون باقی می ماند. یعنی حتی اگر در خواب باشید، مغز تا حدودی فعال می ماند و پس از بیدار شدن از خواب ممکن است همچنان دچار خستگی مغزی شوید.

طبق تحقیقات، نیمه عمر کافئین 5 ساعت است. یعنی حدود 10 ساعت طول می کشد تا تمام کافئین مصرفی از بدن خارج شود. در نتیجه باید سعی کنید نوشیدن قهوه را به پایان روز موکول نکنید تا با مشکل خواب مواجه نشوید.
مشکلات خواب می تواند اثرات منفی بسیاری بر مغز داشته باشد. عدم تمرکز، اختلالات یادگیری، سرگیجه، سنگینی سر و بسیاری موارد دیگر می تواند ناشی از نداشتن خواب با کیفیت باشد. کمبود خواب نیز می تواند باعث آلزایمر یا فراموشی شود.

حداقل 6 ساعت قبل از خواب از مصرف نوشیدنی ها و غذاهای حاوی قهوه و کافئین خودداری کنید.

اشتباه دوم: قهوه را یکدفعه ترک می کنید

این برای افرادی است که همیشه قهوه زیادی می نوشند و اکنون می خواهند یکباره قهوه را ترک کنند. اگر روزانه بیش از حد کافئین مصرف می کنید، بهتر است به تدریج مصرف آن را کاهش دهید. زیرا افرادی که به نوشیدن زیاد قهوه و کافئین عادت دارند در صورت قطع ناگهانی آن با مشکلاتی مانند سردرد و اختلال در تمرکز مواجه خواهند شد.

برای اینکه قهوه را ترک کنید، باید به تدریج این کار را انجام دهید. مثلا یک روز در میان از قهوه بدون کافئین و قهوه معمولی استفاده کنید. یا مقدار روزانه قهوه را نصف کنید و هر هفته نصف مقدار هفته قبل را مصرف کنید.

به تدریج نوشیدن قهوه را قطع کنید تا دچار عوارض آن نشوید.

اشتباه سوم: بیش از حد قهوه می نوشید

مصرف متوسط ​​قهوه می تواند اثرات بسیار مثبتی بر بدن داشته باشد. اما زیاده روی در مصرف آن مضرات زیادی به همراه دارد. یکی از این عوارض تاثیر بر روی مغز و اعصاب است که می تواند باعث زوال عقل شود.

مصرف قهوهمصرف قهوه

مقدار روزانه 400 میلی لیتر قهوه معادل حدود 4 فنجان قهوه خانگی، مقدار متعادل و مطمئنی است. بهتر است به این مقدار و حتی کمی کمتر پایبند باشید. زیرا اگر گزینه های دیگری مانند چای، شکلات و نوشیدنی های انرژی زا مصرف کنید، مقداری کافئین به بدن می رسد.

از قهوه متعادل استفاده کنید و کمتر از ۲ تا ۴ فنجان قهوه در روز بنوشید.

اشتباه چهارم: شکر زیادی به قهوه اضافه می کنید

اگر قهوه شیرین بنوشید به مغزتان آسیب بیشتری می رساند. مصرف بیش از حد قند و شکر می تواند عملکرد شناختی را با افزایش سن ضعیف کند. قند خون بالا مشکلات مزمن زیادی را برای بدن ایجاد می کند. حتی باعث کوچک شدن مغز می شود و بر عملکرد آن تأثیر می گذارد. ارتباط مستقیم با بیماری های قلبی عروقی دارد.

به گفته منابع موثق، نباید بیش از 9 قاشق شکر در روز استفاده کنید. البته این در حالی است که انجمن قلب آمریکا گفته زنان می توانند روزانه 6 قاشق یا کمتر شکر مصرف کنند. حتی به خاطر داشته باشید که بسیاری از غذاهایی که ما مصرف می کنیم و فرآوری شده اند ممکن است حاوی مقادیری قند باشند. پس باید مقدار کمتری مصرف کنید تا از منابع مختلف این مقدار را افزایش ندهید.

مصرف قهوه شیرین را محدود کنید و شکر کمتری به قهوه خود اضافه کنید.

اشتباه پنجم: برای کاهش وزن قهوه می نوشید

مصرف قهوهمصرف قهوه

نوشیدن قهوه راه خوبی برای افزایش متابولیسم بدن است. حتی تا حدودی از گرسنگی مفرط جلوگیری می کند. اما نمی تواند به عنوان تنها راه کاهش وزن کار کند. اگر از یک رژیم غذایی اصولی پیروی کنید، از مصرف قهوه برای کاهش وزن سود خواهید برد. در واقع قهوه به عنوان یک محرک برای بهبود متابولیسم بدن عمل می کند و به تنهایی برای کاهش وزن کافی نیست.

از قهوه برای کاهش وزن در کنار رژیم غذایی متعادل و فعالیت بدنی استفاده کنید.

اشتباه ششم: بیش از حد قهوه بدون کافئین می نوشید

قهوه بدون کافئین نیز مقادیر کمی کافئین دارد، اما می تواند گزینه بهتری برای دریافت کافئین کمتر باشد. از این نوع قهوه به مقدار زیاد استفاده نکنید. حتی مقدار نامتعادل آن می تواند سطح کافئین را در بدن افزایش دهد.

در مصرف قهوه بدون کافئین متعادل باشید زیرا حاوی مقداری کافئین نیز می باشد.

اشتباه هفتم: قهوه با قهوه تفاوتی ندارد

بسیاری از افراد بر اساس ذائقه خود نوع قهوه مورد علاقه خود را انتخاب می کنند. اما بهتر است در نظر داشته باشید که فرآیند تهیه هر نوع نوشیدنی با قهوه می تواند تاثیر بسزایی در خواص و تاثیرات آن داشته باشد. تفاوت زیادی بین اسپرسو، نسکافه و سایرین وجود دارد. بهتر است بر اساس نیاز خود به مصرف قهوه نوع مناسبی را انتخاب کنید.

مقالات پیشنهادی مرتبط با مصرف قهوه

تو بگو

منبع: livestrong

منبع : وبسایت کوئیک فیت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا