آشپزی

غذاهای کنسروی چه مضراتی دارند؟ آیا فایده هم دارند؟

مقالات پیشنهادی مرتبط با غذاهای کنسرو شده

چگونه غذا را حفظ می کنند؟

بسته به نوع غذا، فرآیند کنسرو کردن ممکن است متفاوت باشد. اما معمولاً سه مرحله اصلی زیر انجام می شود:

  1. فرآوری مواد غذاییبسته به نوع غذا، کارهایی مانند شستن، جدا کردن پوست و هسته، خرد کردن یا پختن انجام می شود.
  2. بسته بندی مهر و موم شده: غذاها پس از فرآوری در قوطی بسته بندی می شوند.
  3. گرمایش: قوطی ها برای از بین بردن باکتری ها و جلوگیری از فاسد شدن غذا گرم می شوند.

هنگامی که غذاها به این روش کنسرو می شوند، مدت زمان ماندگاری آنها بین 1 تا 5 سال افزایش می یابد. اما پس از باز شدن قوطی، باکتری ها می توانند وارد غذا شده و رشد کنند. به همین دلیل بقیه آنها را باید در ظروف تمیز و در بسته در یخچال نگهداری کنید.

کنسرو کردن چه اثراتی روی مواد غذایی دارد؟

بسیاری از مردم بر این باورند که کنسرو کردن باعث کیفیت پایین‌تر غذا نسبت به فریز کردن یا خوردن غذای تازه می‌شود. تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است. اغلب به این نتیجه رسیده اند که این ادعا همیشه درست نیست. وقتی غذا کنسرو می شود، بیشتر مواد مغذی و ویتامین های آن حفظ می شود.

مواد غذایی کنسرو شده

مواد غذایی چربی، کربوهیدرات و پروتئین تحت تأثیر این فرآیند قرار نمی گیرند. بسیاری از مواد معدنی و ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین A، ویتامین E، ویتامین D و ویتامین K دست نخورده باقی می مانند.

اما باید در نظر داشته باشید که در فرآیند کنسرو کردن، ممکن است برخی از ویتامین های مواد غذایی آسیب ببینند و کیفیت سابق را نداشته باشند. ویتامین‌های محلول در آب مانند ویتامین C و انواع ویتامین‌های B ممکن است در فرآیند کنسرو کردن آسیب ببینند و کیفیت قبلی را نداشته باشند. این گروه از ویتامین ها در برابر هوا و گرما آسیب پذیر هستند. به همین دلیل ممکن است در طی فرآیند پخت و پز در خانه کیفیت آنها را از دست بدهند.
برخی غذاها مانند ذرت و گوجه فرنگی با حرارت دادن آنتی اکسیدان بیشتری آزاد می کنند. به همین دلیل، آنها منابع بالایی از آنتی اکسیدان ها در نظر گرفته می شوند.

فواید کنسرو چیست؟

بسیاری از غذاها مانند میوه ها و سبزیجات، حبوبات، غذاهای دریایی، مرغ و گوشت قرمز را می توان به صورت کنسرو نگهداری کرد.

غذاهای کنسروی برای افرادی که زمان کافی برای پخت و پز ندارند گزینه های بسیار خوبی هستند. حتی در برخی مناطق که غذای سالم و باکیفیت در دسترس نیست، این روش نگهداری و مصرف مواد غذایی راه حل بسیار خوبی است.

از سوی دیگر، زمانی که غذاها کنسرو می شوند، ماندگاری آنها بین 1 تا 5 سال افزایش می یابد. این محلول می تواند برای افرادی که مواد غذایی زیادی را به دلیل فاسد شدن دور می ریزند، راه بسیار خوبی برای حفظ این ترکیبات باشد.

مضرات کنسرو چیست؟

همانطور که محصولات کنسرو می توانند مفید و موثر باشند، می توانند مضر نیز باشند.

1. ممکن است حاوی مقادیری بیسفنول A (BPA) باشد.

یکی از ترکیبات مورد استفاده در کنسرو BPA است. این ماده شیمیایی در طبقه بندی قوطی ها استفاده می شود. این پوشش ممکن است به مواد غذایی اضافه شود. در تحقیقات، BPA در بیش از 90 درصد غذاهای کنسرو شده یافت شد.

مواد غذایی کنسرو شدهمواد غذایی کنسرو شده

یکی از دلایل سطوح بالای BPA می تواند مصرف غذاهای کنسرو شده باشد. BPA می تواند باعث مشکلاتی مانند دیابت نوع 2، بیماری قلبی و اختلال عملکرد جنسی مردان شود. برای جلوگیری از افزایش سطح BPA، بهتر است تا حد امکان از مقدار متوسطی از مواد غذایی کنسرو شده استفاده کنید.

2. احتمال وجود باکتری های کشنده وجود دارد

برخی از مطالعات به این نتیجه رسیده اند که برخی از غذاهای کنسرو شده ممکن است حاوی باکتری خطرناکی به نام کلستریدیوم بوتولینوم باشند. ورود این باکتری به بدن می تواند باعث بوتولیسم شود. اگر این بیماری درمان نشود، می تواند به طور جدی باعث فلج یا حتی مرگ شود.

بوتولیسم ناشی از خوردن غذاهایی است که به درستی نگهداری نشده اند. صنایع غذایی تجاری به ندرت باعث این بیماری می شوند. توجه داشته باشید که از تهیه کنسروهایی که دارای مشخصات زیر هستند خودداری کنید:
قوطی دمیده شده
قوطی های فرو رفته
قوطی با قوطی های ترک خورده
قوطی های نشتی

حتماً قبل از مصرف کنسروها را در آب بجوشانید.

3. نمک و شکر اضافه کرده اند

بسیاری از غذاهای کنسرو شده حاوی مقدار زیادی نمک هستند. نمک برای بسیاری از افراد ضرری ندارد، اما سلامت گروهی از افراد مستعد ابتلا به فشار خون بالا یا افرادی که فشار خون بالا دارند را تهدید می کند.

از طرفی در غذاهای کنسروی نیز از شکر استفاده می شود. مصرف شکر می تواند منجر به چاقی، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی شود.

علاوه بر شکر و نمک، غذاهای کنسرو شده حاوی مواد نگهدارنده مختلفی هستند که ممکن است برای سلامتی مفید نباشند. به همین دلیل، اغلب توصیه می شود که از غذاهای کنسرو شده به مقدار متعادل استفاده کنید.

مقالات پیشنهادی مرتبط با غذاهای کنسرو شده

هنگام خرید کنسرو به این نکات توجه کنید

  • توجه به مقدار نمک (بهتر است عبارت “بدون نمک افزوده” باشد)
  • توجه به مقدار شکر (بهتر است عبارت “بدون شکر اضافه شده” باشد)
  • بدون مواد افزودنی
  • به تاریخ انقضا آن توجه کنید
  • قوطی ها باید سالم باشند

منبع : وبسایت کوئیک فیت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا