کتاب و ادبیات

بنیاد شهید کتاب‌های دفاع مقدس را از مهجوریت خارج کند

تهران- ایرنا- یک پیشکسوت و نویسنده حوزه دفاع مقدس از بنیاد شهید و امور ایثارگران خواست تا با هماهنگی آموزش و پرورش و کتابخانه های عمومی کشور کتاب های دفاع مقدس را از مهجوریت خارج کنند.

به گزارش ایرنا، گل علی بابایی وی امروز یکشنبه 26 تیرماه در نشست اهالی قلم و اندیشمندان عرصه ایثار و شهادت گفت: باید در عرصه جهاد و شهادت نوشت و نباید این فرصت را از دست داد. بنیاد شهید باید با هماهنگی سازمان هایی مانند آموزش و پرورش و کتابخانه های کشور کتاب های دفاع مقدس را از مهجوریت خارج کند. چرا که یکی از موضوعات مهم در حوزه کتب دفاع مقدس، توزیع آنهاست.

این جانباز دفاع مقدس افزود: به جای چاپ کتاب های دفاع مقدس و شهدا باید با ترویج کتاب نقش آفرینی کند.

وی افزود: کتاب هایی که مقام معظم رهبری می نویسند در جامعه مورد توجه قرار می گیرد. بنیاد شهید نیز باید کتاب ها را ارزیابی کند و بهترین ها را به مخاطب معرفی کند تا مورد اقبال مخاطب قرار گیرد.

نوشتن در عرصه اسوه و مجاهد باعث افتخار است

محسن مومنی شریف نویسنده دیگری نیز گفت: نویسندگی در حوزه اسوه و مجاهدت در راه خدا یکی از غرور آفرین ترین موضوعاتی است که حال نویسنده را در بر می گیرد و وقتی در موضوعات غرق می شویم تحت تأثیر آن ها قرار می گیریم. وقتی روی شهدا کار می کنیم از لطف آنها بهره مند می شویم.

بی توجهی به کیفیت کتاب های ایثار و شهادت

سعید فخرزاده یکی دیگر از نویسندگان حوزه ایثار و شهادت گفت: در کتاب های حوزه ایثار و شهادت به جای کیفیت، به کمیت کتاب ها بیشتر توجه شده است. در این زمینه تاکنون بیش از 50 درصد کتاب های تخصصی کتابخانه امانت گرفته نشده است و این نشان دهنده بی کیفیتی برخی کتاب ها است.

وی افزود: دغدغه دوستان در حوزه کتاب این است که تولید کتاب به خوبی انجام نشود. نویسندگان دفاع مقدس بیش از 20 هزار عنوان در این زمینه به رشته تحریر درآورده اند اما هنوز شبهات زیادی در این زمینه وجود دارد و این نشان می دهد که به همه مسائل این حوزه به خوبی پرداخته نشده است.

فخرزاده ادامه داد: توزیع کتاب همچنان سنتی است و تاکنون به سراغ روش های جدید نرفته ایم. یکی از دوستانم می‌گفت: اگر در ایستگاه‌های قطار، اتوبوس و فرودگاه‌ها غرفه‌های کتاب راه‌اندازی شود و به خریداران گفته شود که می‌توانند ظرف یک ماه کتاب را برگردانند و وجه آن مسترد می‌شود، این باعث تبلیغ کتاب می‌شود. “

نویسنده کتاب گفت: یکی از مشکلات ما در حوزه ایثار و شهادت، دسترسی به اسناد، منابع و اطلاعات است. نویسندگان شهرها به این منابع دسترسی ندارند. حداقل بنیاد شهید باید کارگروهی برای دسترسی نویسندگان به اطلاعات تشکیل دهد.

بنیاد شهید برای حذف کتب دفاع مقدس از مهجوریت

ظهر یزدان پناه نویسنده ستاره های سربی وی گفت: با وجود بیماری برای نوشتن کتابی در مورد مقاومت به سوریه رفتم که داعش هنوز آنجا بود اما فقط یک ماشین در اختیارم گذاشتند.

وی افزود: کتاب سوریه حاصل سه سال و نیم دل شکستگی است و بر نظریه های تاریخ شفا افزوده است و مورد توجه حضرت آقا قرار گرفته اما هیچ جشنواره ای مورد توجه قرار نگرفته است. اگر تمام آمار داوران جشنواره ها را بگیرید متوجه می شوید که داوران همه جشنواره ها یکسان هستند و تا آسیب شناسی جدی درباره جشنواره ها صورت نگیرد هیچ اتفاق مثبتی در حوزه فرهنگ نمی افتد.

یزدان پناه افزود: بیشتر در کشورهای مقاومت کار می کنم و بیش از یک سال و نیم است که با کتاب مقاومت در ارتباط هستم.

معاون فرهنگی بنیاد شهید دو سال پیش برنامه ای درباره خبرنگاران شهید برگزار کرد. خیلی پیگیری کردم خروجی کار مشابه آن رویداد بود. طرحی به بنیاد دادم اما تاکنون اقدامی نشده است، حداقل برای سالگرد آن اتفاق باید برای خبرنگاران شهید کار شود تا خروجی ماندگاری داشته باشد. و در مراسم ها فقط نباید از خانواده شهدا تجلیل شود.

انجمن ناشران دفاع مقدس نقشی در بررسی کتاب ها ندارد

مهدی خدادادی یکی دیگر از نویسندگان این نشست با بیان اینکه حوزه دفاع مقدس متولی مشخصی ندارد و کارکردها جزیره ای است، اظهار داشت: آثار عمدتاً بی کیفیت هستند. همه می خواهند ادای احترام کنند یا بودجه در نظر گرفته شده برای این منطقه را خرج کنند. ما مجمع ناشران دفاع مقدس داریم اما نقشی برای بررسی کتاب ها ندارد. 45 سال از انقلاب می گذرد و تاکنون هیچ اتفاقی در این زمینه رخ نداده است.

نادیده گرفتن آثار در حوزه کودک

لیلا قاسمی فیروزآبادی نویسنده حوزه کودک همچنین گفت: بسیاری از آثار در حوزه کودک برای انتشارات ارسال می شود اما آثار توسط متولیان رد می شود. افراد با استعداد از نوشتن دست می کشند. من از آن دسته افرادی بودم که با توسل به شهدای گمنام به عرصه نویسندگی بازگشتم.

ادبیات مقاومت باید بین المللی شود

همچنین علیرضا قزوه وی تصریح کرد: 40 سال است که در یک مدار هستیم و به دنبال بین المللی شدن ادبیات مقاومت نیستیم. مسئولان فرهنگی می توانند با کشورهای خارجی ارتباط برقرار کنند و آثاری را در بعد بین المللی ترجمه کنند.

در پایان این نشست کتاب مشترک در دسترس نیست (در مورد حادثه سقوط هلیکوپتر رئیس جمهور در 30 اردیبهشت 1403) ب. قلم مهدی خدادادی و کتاب آرزوهای کوچک نوشته شده است لیلا قاسمی فیروزآبادی در محوطه کودک رونمایی شد.

بنیاد شهید برای حذف کتب دفاع مقدس از مهجوریت

نشست مردم قلم و فرهیختگان عرصه ایثار و شهادت به مناسبت روز قلم (23 تیرماه) با حضور حجت الاسلام سید رمضان موسوی مقدم نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران و سید صادق هاشمی معاونت فرهنگی این سازمان در سالن فرهنگی شهید رسول زاده برگزار شد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا