کتاب و ادبیات

هیات علمی نخستین جشنواره کتاب کودک بیانیه داد/ ضرورت تعامل با پدیدآورندگان آثار

تهران – ایرنا – هیات علمی اولین جشنواره ملی و بین المللی کتاب کودک و نوجوان در راستای تعامل گسترده با نویسندگان این حوزه بیانیه ای ارائه کردند.

به گزارش ایرنا از خانه کتاب و ادبیات ایران، هیات علمی اولین جشنواره ملی و بین المللی کتاب کودک و نوجوان را شامل شد. محمد حمزه زاده، محمود پروهاب، محمد میرکیانی، افشانا موسوی گرمارودی، سید احمد میرزاده، کاظم طلایی و شهرام شفیعی هیئت علمی اولین جشنواره ملی و بین المللی کتاب کودک و نوجوان با گرامیداشت یاد و نام مهدی آذریزدی، روز ادبیات کودک و نوجوان را به تمامی فعالان پویا و متعهد صمیمانه تبریک می گوید. این رشته شریف

وجود روزی در تقویم رسمی کشورمان به این نام نشان از اهمیت ادبیات برای کودکان و نوجوانان در تمامی سطوح اجتماعی دارد و این روز بهانه ای است تا بیشتر به دستاوردها و البته نیازها و خلأهای فراوانی که وجود دارد بیندیشیم. در این زمینه است و نمی توان منکر آن شد.

ادبیات کودکان و نوجوانان ما با پیروزی انقلاب پربرکت اسلامی به رشد و بلوغ شگفت انگیزی رسید. بسیاری از شاعران، نویسندگان و تصویرگران خلاق و توانا وارد این عرصه شدند و ناشران بسیاری بر تولید و ترویج کتاب کودک و نوجوان تمرکز کردند.

در تمام سال‌های پس از انقلاب جشنواره‌های زیادی برای انتخاب کتاب کودک توسط نهادهای مختلف برگزار شده است. از جمله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مجلات سلام بچاه ها و پوپک، مجلات کمک آموزشی رشد، شورای کتاب کودک، جایزه شهید حبیب غنی پور و در سال های گذشته کتاب سال سروش نوجوان و سوره برای. نوجوانان.

به دلایلی برخی از این جشنواره ها کم کم خاموش یا کم رنگ شدند و مخاطبان کودک و در نتیجه تولیدات کودک رو به افزایش بوده و در سال های اخیر کتاب های این بخش پرفروش ترین و پرمخاطب ترین کتاب ها بوده است. کتاب در کشور

بزرگترین جایزه کتاب که در کشور ما برگزار می شود و در واقع جایزه کتاب ملی ما، جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی است که بخشی برای کتاب کودک نیز دارد. اکنون این بخش گسترش یافته، مستقل شده است و جایزه ای در ردیف کتاب سال، به ویژه برای کتاب های کودک و نوجوان در همه زمینه ها و با همه شمول برگزار می شود. طبیعتا چنین اتفاقی تا کنون رخ نداده است و اقدام مبارک و فرخنده ای است که امیدواریم روز به روز ریشه دارتر شود و این جشنواره مرجعی برای گره گشایی از مسائل اصلی کتاب کودک و نوجوان کشورمان باشد.

تعامل گسترده با پدیدآورندگان آثار اعم از نویسندگان، تصویرگران و ناشران، تحلیل مسائل کتاب کودک، یافتن راه حل های علمی و عملی و کمک به رفع موانعی که بر سر راه تولید و توزیع کتاب های ممتاز ادبیات کودک و نوجوان وجود دارد از جمله مواردی است که موضوعات مهمی که دبیرخانه دائمی جشنواره به آن خواهد پرداخت. او وظیفه خود را می داند.

هیات علمی علاوه بر برگزاری دو نشست رسمی در کارگروه های تخصصی داوری نیز شرکت کرده و در راستای سیاست گذاری، تعیین ضوابط و نظارت بر روند داوری فعالیت های خود را انجام می دهد.

گروه های داوری شامل 18 داور در 6 حوزه تخصصی جشنواره تشکیل شده و در مجموع 17 جلسه داوری تاکنون برگزار شده است.

کتاب های کودک و نوجوان آینه ای از آینده فرهنگ جامعه ماست. بار دیگر بر اهمیت کتاب برای کودکان و نوجوانان به عنوان آیینه تمام نمای چهره آینده جامعه اسلامی تاکید می کنیم و توجه همه مسئولان سیاسی و فرهنگی از یک سو و خانواده ها، مربیان و مربیان را جلب می کنیم. همه فعالان این عرصه بر ضرورت هم افزایی، گفت‌وگوی سازنده و تلاش برای ارتقای کمی و کیفی کتاب‌های کودکان و نوجوانان تاکید دارند.

مهلت ارسال آثار برای شرکت در اولین جشنواره ملی و بین المللی کتاب کودک و نوجوان تا 10 خرداد 1403 بود.

جشنواره ملی و بین المللی کتاب کودک و نوجوان برای اولین بار در 3 بخش کودک، کودک و نوجوان برگزار می شود.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا