اینترنت

اختلال گسترده روی اینترنت IPv6 / پای فیلترینگ جدید در میان است؟

چند روزی است که اختلال روی پروتکل اینترنت نسخه ۶ یا همان IPv6 صدای بسیاری از کارشناسان فنی و شبکه را بلند کرده است

به گزارش خبرگزاری خبردون و به نقل از شرق، چند روزی است که اختلال در پروتکل اینترنت نسخه 6 یا IPv6 صدای بسیاری از کارشناسان فنی و شبکه را درآورده است. همچنین از سوی دیگر آمار وب سایت Cloudflare نشان می دهد که ترافیک IPv6 در روزهای اخیر کاهش چشمگیری داشته و از حدود 18 درصد به 3 درصد رسیده است. در این زمینه ترافیک IPv4 که قبلا حدود 81 درصد بود به 97 درصد رسیده است. برخی از کارشناسان این موضوع را به مدیریت زیرساخت سیستم فیلترینگ کشور مرتبط می‌دانند، زیرا دور زدن فیلتر در این نسخه جدید IP بسیار آسان‌تر است.

پروتکل اینترنت نسخه 6 (پروتکل اینترنت نسخه 6) یا به اختصار IPv6 آخرین نسخه از پروتکل اینترنت (پروتکل اینترنت) است که اتصالات اینترنتی بر روی آن شکل می گیرد. این نسخه قرار است جایگزین نسخه 4 این پروتکل (IPv4) شود که در حال حاضر در حال استفاده است.

دو روز پیش، Cloudflare توییت کرد که رادارهای این شرکت نشان می دهد که ترافیک IPv6 از ساعت 19:10 یکشنبه 30 می از 18.8 درصد به حدود 3 درصد کاهش یافته است. در همین نمودار مشاهده می شود که از آخرین ساعات روز سه شنبه، پروتکل های اینترنت در حال بازگشت به حالت عادی هستند و ترافیک IPv6 به حدود 14 افزایش یافته است و صبح روز چهارشنبه حدود 25 درصد از ترافیک اینترنت کشور دوباره به IPv6 اختصاص دارد. کاهش ترافیک در روز چهارشنبه در پروتکل IPv6 رخ داد.

دلیل اختلال چیست؟

در ایران از حدود ۱۰ سال پیش سازمان فناوری اطلاعات مسئول جایگزینی IPv6 با IPv4 شده است. این سازمان به شرکت‌ها، دانشگاه‌ها، اپراتورها کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی برای انتقال از IPv4 به IPv6 را انجام دهند. در کشور اولین اپراتوری که شروع به استفاده از آدرس‌های اینترنتی IPv6 کرد ایرانسل بوده است، چرا که IPv4 این اپراتور دچار محدودیت بود و برای نظم دهی به شبکه خود به سمت استفاده از IPv6 آمد. درحال‌حاضر هم که IPv6 قطع و دچار اختلال شده، این اپراتور بیشترین زیان را خواهد دید. در بقیه سرویس‌دهندگان اینترنت هم IPv6 آماده استفاده دارند، ولی آن را زیر بار نبرده‌اند. در خدمات میزبانی و ابری هم تقریبا تمام سرویس‌دهندگان IPv6 را ارائه می‌دهند.

آی‌پی

پیگیری‌ها از شرکت زیرساخت، سازمان فناوری اطلاعات و ایرانسل در مورد دلیل این اختلال چند روز تا لحظه انتشار این خبر بدون پاسخ مانده است.

اما یکی از کارشناسان فنی در گفت و گو با «شبکه شرق» اعلام کرد که این اختلال چند روزه در IPv6 باعث شده است که کل ارتباط ایران و خارج از ایران قطع شود و ارتباطی وجود نداشته باشد. همچنین به گفته وی، ایرانسل از تاریخ قطع و اختلال در IPv6 مجبور به انتقال تمامی آدرس های IP خود به IPv4 شده است. وی علت این قطعی و اختلال را شرکت ارتباطات زیرساخت عنوان می کند اما دلیل این اختلال به طور مشخص مشخص نیست. با این حال وی پیش بینی می کند که این اختلال نباید بی ارتباط با سیستم فیلترینگ کشور باشد. همانطور که او توضیح می دهد یکی از راه های دور زدن سیستم فیلترینگ استفاده از پروتکل IPv6 است زیرا سیستم زیرساختی روی این پروتکل به خوبی پروتکل IPv4 کار نمی کند.
اختلال در پروتکل IPv6 در ساعات اخیر افزایش یافته و هنوز هیچ فردی از وزارت ارتباطات رسما دلیل این اختلالات را اعلام نکرده است اما آنچه از کارشناسان فنی و شبکه شنیده می شود این است که در حال حاضر اختلال شدید در اینترنت وجود دارد. . ما در کل کشور هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا