کتاب و ادبیات

اقتضائات فرهنگی و اقتصادی هر کشور بر بازار کتاب کودک موثر است

تهران – ایرنا – مدیر بنگاه ادبی صبا گفت: الزامات فرهنگی و اقتصادی هر کشور تأثیر مستقیمی بر بازار کتاب به ویژه کتاب کودک دارد.

مریم روناک وی با اشاره به تجربه حضور در نمایشگاه اخیر پکن در گفت و گو با خبرنگار کتاب ایرنا، با اشاره به اینکه در سال های 2012 تا 2019 تنها در بازار کتاب آمریکای شمالی، اروپا و کتاب های دانشگاهی و مجلات علمی فعال بوده است، گفت: به همین دلیل، فضای نمایشگاه کتاب پکن برای من کاملاً جدید بود. روند بازار کتاب در هر کشور متفاوت است و مقتضیات فرهنگی و اقتصادی تاثیر مستقیمی بر این بازار به خصوص کتاب کودک دارد.

به گفته مدیر کارگزاری ادبی صبا، علاوه بر تفاوت استانداردهای کتاب کودک از نظر محتوا و گروه های سنی، نوع تصویرسازی که در چین حاکم است نیز قابل توجه است. تفاوت در ساختار ناشران چینی که اغلب دولتی هستند، کار را پیچیده و چالش برانگیز می کند.

وی درباره تجربه حضور در نمایشگاه پکن توضیح داد: فضای کلی نمایشگاه نشان داد که هم کشورها و هم ناشران و آژانس های خارجی تمایل زیادی برای حضور در این نمایشگاه و به طور کلی در بازار کتاب چین دارند. اکثر ناشران اروپایی حتی نمایندگانی در چین دارند که کار ارتباط آنها با ناشران داخلی را انجام می دهند.

الزامات فرهنگی و اقتصادی هر کشوری بر بازار کتاب کودک تاثیر می گذارد

به امید تبدیل این نشست به تبادلات فرهنگی

به گزارش روناق، خبرگزاری صبا در نمایشگاه کتاب پکن با نمایندگان چند ناشر، خبرگزاری ادبی و خبرگزاری از کشورهای چین، مالزی، تایلند، نپال، ترکیه، فرانسه، شیلی، امارات و ایتالیا دیدار و گفتگو کرد. این آژانس همچنین در اولین کنفرانس تجارت کپی رایت کشورهای عضو جاده ابریشم که در سومین روز نمایشگاه برگزار شد، حضور داشت و توانست با نمایندگان ناشران حاضر در این رویداد دیدار کند. علاوه بر معرفی کتاب های کودک و نوجوان در فهرست منتخب آژانس، کتاب های منتخب ناشران عضو انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان نیز در کاتالوگ جداگانه ای معرفی شدند.

علاقه ناشران چینی به تبادل کتاب، به ویژه در زمینه فرهنگ و تمدن شرق، قابل توجه است

مدیر آژانس ادبی صبا با اشاره به اینکه علاقه ناشران چینی به تبادل کتاب به ویژه در حوزه فرهنگ و تمدن شرق قابل توجه است، افزود: با توجه به اشتراکات فرهنگ شرق ایران و چین، این امر قابل توجه است. امیدواریم این دیدارها منجر به تبادل فرهنگی در سال های آینده شود. .

وی افزود: در مجموع ارزیابی من از حضور نمایندگی صبا در این بازار مثبت بود. البته اینکه خود بازار تا چه اندازه جای کار دارد، تنها با گذشت زمان و پیگیری های مستمر بعدی قابل ارزیابی است.

لزوم توجه همزمان به متن و تصویر

روناق با تاکید بر رکورد حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت در چهار دوره متوالی ادامه داد: در سال 1396 نیز به عنوان سفیر رسمی باشگاه تجاری این نمایشگاه انتخاب شدم و با این باشگاه فعالیت داشتم. پیش از آن در دوره کارشناسی ارشد در کنفرانس های سالانه «انجمن ناشران علمی» در آمریکا شرکت می کردم و به دلیل فعالیت در کمیته های مختلف این انجمن، در سال 2014 مفتخر به دریافت جایزه «رهبر نوظهور» شدم. من کردم.

آژانس صبا با همکاری انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان، مشارکت نقاشی کودکان ایرانی را در سی امین دوره مسابقه بین المللی سالانه عکس کودک تسهیل کرد.

وی درباره فعالیت هایی که در رویدادهای فرهنگی بین المللی انجام داده است، توضیح داد: برنامه های آژانس صبا تنها محدود به فعالیت های تبادل کتاب نویسی نیست. تسهیل فعالیت های فرهنگی برای کودکان از برنامه های این نمایندگی است. به عنوان مثال، آژانس صبا با همکاری انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان، مشارکت نقاشی کودکان ایرانی را در سی امین مسابقه بین المللی سالانه عکس کودک تسهیل کرد. برنامه ریزی برای سی و دومین دوره این مسابقات هم اکنون در حال انجام است. تعریف و برگزاری دوره های آموزشی برای آشنایی ناشران کودک و نوجوان، تسهیل در زمینه ترجمه و تصویرسازی از برنامه های آتی این نمایندگی است.

مدیر انتشارات فرمانش با اشاره به سابقه 18 ساله خود در فعالیت های فرهنگی، بر لزوم توجه همزمان به متن و تصویر تاکید کرد و ادامه داد: آژانس صبا ضمن درخواست مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این کار را انجام خواهد داد. حضور رسمی در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب. تهران در اردیبهشت ماه سال جاری اعلام کرد و خوشبختانه در این نمایشگاه مذاکرات و دیدارهای موثری با مهمانان خارجی نمایشگاه کتاب تهران داشت و توانست فرصت دیدار و گفتگوی این مهمانان خارجی با ناشران کودک را فراهم کند. و نوجوانان حاضر در نمایشگاه کتاب تهران.

الزامات فرهنگی و اقتصادی هر کشوری بر بازار کتاب کودک تاثیر می گذارد

سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب پکن از 30 ژوئن تا 3 جولای 1403 به فعالیت خود ادامه داد و غرفه دارانی از 71 کشور با بیش از 220000 عنوان کتاب در این رویداد شرکت کردند. در این نمایشگاه که تا 12 تیرماه ادامه دارد 1050 غرفه دار خارجی حضور دارند که نسبت به سال گذشته 150 غرفه بیشتر است. جمهوری اسلامی ایران نیز در این نمایشگاه در غرفه ای 36 متری حضور دارد و بیش از 500 عنوان کتاب با محوریت کتاب کودک و تصویرگری کتاب کودک را به نمایش گذاشته است.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا