کتاب و ادبیات

همکاری ۲۱ نهاد برای اجرای سند ملی خواندن و ترویج مطالعه مفید

تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تأثیر ابلاغ و انتشار سند ملی در مطالعه و ترویج مطالعه مفید، گفت: باید تمام خواسته های سند را بیان کنیم و مجموعه نهادها باید به آن عمل کنند. وظایف آنها نهاد حاکمیتی و 21 نهاد وظایفی را بر عهده گرفته اند و دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی باید هر ساله گزارش اقدامات را به شورای عالی فرهنگ و رسانه ارائه کند.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، مراسم رونمایی از سند ملی کتابخوانی و ترویج مطالعه مفید برگزار شد. میثم نیلی رئیس مجمع ناشران انقلاب اسلامی: سید محمد هاشمی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور حامد شمگاتی مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ابراهیم کریمی رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان فتح الله فروغی رئیس انجمن ناشران کودک و نوجوان فاطمه فراهانی عزیزآبادی عضو هیئت امنای نهاد کتابخانه های عمومی کشور سید باقر میر عبداللهی معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات موسسه و جمعی از مسئولان فرهنگی روز شنبه 2 تیر 1403 در ساختمان ستادی نهاد کتابخانه های عمومی تشکیل جلسه دادند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین با اشاره به تاثیر انتشار و انتشار سند ملی در مطالعه و ترویج مطالعه مفید، گفت: باید تمام خواسته های سند را بیان کنیم و مجموعه نهادها باید به آن عمل کنند. وظایف آنها نهاد حاکمیتی و 21 نهادی که وظایفی را برعهده گرفتند، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی باید هر ساله گزارش اقدامات را به شورای عالی فرهنگ و رسانه ارائه کند.

مطابق با محمدمهدی اسماعیلی سندی که تایید شود ولی خالی بماند اجرا نمی شود. حرکت جهانی خواندن و الزامات آن باید انجام شود.

وی با اعلام اینکه دولت موظف به ایجاد زمینه هایی برای تغییر روحیه فرهنگی است، ادامه داد: باید بتوانیم با در نظر گرفتن اولویت ها نظام فرهنگی ایجاد کنیم. گفته می شود ما دولت فرهنگی می خواهیم نه فرهنگ دولتی، آیا موضوع حذف دستگاه های نظارتی و پشتیبانی نباشد؟ گفته می شود همه ممیزی ها حذف می شوند. اگر منظور از فرهنگ حکومتی این است، تعبیر نادرستی است و خوب نیست در هنجارها و قوانین بالادستی شک کرد. انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است.

اسماعیلی با بیان اینکه نظام زنده و پرانرژی در کنار تحولات روزمره جامعه نیازمند اصلاح است، تصریح کرد: نظام مدیریتی باید با توجه به مسائل جدید تغییر کند. اما ارتقاء به معنای حذف اصول حاکم نیست.

به گفته وزیر فرهنگ در هر استان یک میلیارد تومان بودجه برای حمایت از تشکل های هنری در نظر گرفته شد. این بودجه باید نصیب هنرمند شود نه به اداره ارشاد استان.

وی با تاکید بر اینکه منظور از دولت فرهنگی دولتی است که اولویت آن فرهنگ است، افزود: باید در آینده خارج از پوشش وزارتخانه این نظر را ادامه دهیم. باید تئوری حکومت دینی را اجرا کنیم، وظیفه دولت در حکمرانی فرهنگی نظارت و حمایت است. در این سال ها بودجه همه شهرها 50 تا 60 برابر شده است. ظرف سه سال 500 سالن سینما را به 900 سینما رساندیم. وقتی کاغذ به دست ما رسید 4000 تن بود که با راه اندازی کارخانه زاگرس به 130000 تن می رسد.

اسماعیلی بر افزایش بودجه وزارت فرهنگ تاکید کرد و افزود: افزایش بودجه فرهنگ را مصوبه ای دائمی کردیم که در نتیجه این اقدامات می توان شاهد تحولات مهمی در این حوزه بود.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا