کتاب و ادبیات

حتی اگر نصف سند ملی خواندن پیگیری شود، اتفاق مهمی در نشر خواهد بود

تهران-ایرنا- به گفته دبیرکل سازمان کتابخانه های عمومی کشور، در تهیه «سند ملی مطالعه و ترویج کتابخوانی مفید» از نظرات مشورتی استفاده شده است، اما این سند خالی از اشکال و کارگروه نیست. می تواند مشکلات را مدیریت کند و کار را پیش ببرد، حتی اگر نصف سند رعایت شود، اتفاق مهمی در حوزه کتاب و کتابخوانی رخ می دهد.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، مراسم رونمایی از سند ملی مطالعه و ترویج مطالعه مفید حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی میثم نیلی رئیس مجمع ناشران انقلاب اسلامی: سید محمد هاشمی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور حامد شمگاتی مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ابراهیم کریمی رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان فتح الله فروغی رئیس انجمن ناشران کودک و نوجوان فاطمه فراهانی عزیزآبادی عضو هیئت امنای نهاد کتابخانه های عمومی کشور سید باقر میر عبداللهی معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات موسسه و جمعی از مسئولان فرهنگی روز شنبه 2 تیر 1403 در ساختمان ستادی نهاد کتابخانه های عمومی تشکیل جلسه دادند.

رئیس مجمع ناشران انقلاب اسلامی در این آیین با اشاره به اقدامات فعالان حوزه کتاب و نشر در دوره سه ساله دولت سیزدهم، گفت: این دوره از نظر زیرساختی، تشکیلاتی، محتوایی و محتوایی دوره درخشانی بود. بخش ها

میثم نیلی با بیان اینکه «سند ملی مطالعه و ترویج مطالعه مفید» یکی از آخرین اسناد قبل از شهادت آیت الله بود. ابراهیم رئیسی امضا شد، ادامه داد: اسناد زیادی در دهم نوشته می شود اما اجرای آن مهم است.

همه بخش‌های تأثیرگذار در نگارش این سند مشارکت داشتند

دبیرکل سازمان کتابخانه های عمومی کشور بر اهمیت فاصله گرفتن از فضای سنتی سند نویسی برای نگارش «سند ملی مطالعه و ترویج مطالعه مفید» تاکید کرد و تصریح کرد: همه دستگاه های دخیل در این سند دارای یک در نوشتن آن نقش داشته باشد. همچنین سعی کردیم از ظرفیت های مردمی و مروجین برای نگارش سند استفاده کنیم.

مهدی رمضانی وی با تاکید بر ضرورت همکاری مردم برای اجرای طرح ها گفت: تلاش شد ارتباط منطقی، دو سویه، پایدار و علمی بین آموزش و پرورش و خانواده برقرار شود. بازنگری موارد مطالعه و ارجاع به مطالب خواندنی در سند.

به گفته وی در تهیه این سند از نظرات مشورتی استفاده شده است، اما سند خالی از اشکال نیست و کارگروهی می تواند مشکلات را مدیریت کرده و کار را پیش ببرد. اکثر نکات در سند پوشش داده شده است و می توان آنها را دنبال کرد. حتی اگر نصف سند رعایت شود، اتفاق مهمی در حوزه کتاب و کتابخوانی می افتد.

وی افزود: در دولت سیزدهم علاوه بر زیرساخت ها و محتوا به نرم افزار نیز توجه شد. در زمینه انجام تکالیف می توان گفت در هیچ دولت ریاست جمهوری اینقدر به حوزه کتاب و کتابخوانی توجه نداشتند.

هدف ترویج خواندن و سه حوزه به عنوان یک دیدگاه است

رئیس انجمن ناشران کودک و نوجوان همچنین با بیان اینکه «سند ملی مطالعه و ترویج کتابخوانی مفید» ویژگی مشارکت دادن جامعه را دارد، گفت: امیدوارم ادارات مختلف بتوانند اجرای آن را پیش ببرند. اگر بخواهیم این سند اجرا می شود و اگر نخواهیم ممکن است به اهدافش نرسد.

فتح الله فروغی وی تاکید کرد: به نظر من در سند می توان از سه حوزه به عنوان چشم انداز و برای ترویج کتابخوانی به عنوان هدف استفاده کرد چرا که نگاه سند اهمیت بیشتری دارد.

کمیته خرید کتاب باید به محتوای کتاب توجه کند

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان همچنین بر انتخاب کتاب هایی که برای کتابخانه ها خریداری می شود تاکید کرد و گفت: افرادی که برای خرید کتاب در کتابخانه ها انتخاب می کنند به شخص و ناشر توجه نکنند. همانطور که در امتحانات نهایی به نام دانش آموز توجهی نمی شود. کمیته خرید کتاب باید به محتوای کتاب توجه کند.

مطابق با ابراهیم کریمی «سند ملی مطالعه و ترویج مطالعه مفید» جامع و کامل است و ناشران و کتابفروشان تمام تلاش خود را برای عملیاتی کردن آن انجام می دهند.

همه موظفند «سند ملی مطالعه و ترویج مطالعه مفید» را عملیاتی کنند.

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز با اشاره به همکاری این نهاد در تدوین «سند ملی مطالعه و ترویج کتابخوانی مفید» گفت: خود را موظف به اجرای مفاد مندرج در این سند در حوزه کودک و نوجوان . به همین دلیل اقدامات مختلفی در نظر گرفته شده است.

مطابق با حامد شمگاتیشهید گوهر به کتاب و کتابخوانی و کودک و نوجوان توجه ویژه داشت. و به همین دلیل همه ملزم به اجرای این سند هستند.

سندی با سابقه دقیق تایید شده است

معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات سازمان کتابخانه های عمومی کشور درباره اقدامات انجام شده برای تصویب «سند ملی مطالعه و ترویج مطالعه مفید» گفت: این سند سابقه مفصلی دارد که از سال 1388 آغاز شده است. اولین دبیرخانه این سند، پیگیری این سند را از سال گذشته آغاز کردیم تا سندی از فعالیت های انجام شده در این سال ها داشته باشیم.

سید باقر میر عبداللهی وی در گزارش بند چهاردهم این سند توضیح داد: در نامه این سند به بیان رویکردها و کلیات کلیدی توجه شده است. همچنین تمامی قدرت حاکمیتی و غیر حاکمیتی و تناسب مطالب خواندنی که شامل سالمندان، معلولان و کودکان می شود در مقدمه در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، در قالب مفهوم کتابخوانی و تفاوت آن با مفهوم کتابخوانی و با مفهوم خواننده به عنوان یک فرد و جمعیت خدمتگزار و نه به عنوان عضوی از کتابخانه، این سند تهیه شد.

میر عبداللهی درباره مقاله دوم سند توضیح داد: این مقاله چشم انداز سند است که در آن 4 موضوع مطالعه آگاهانه و تفکر انتقادی و موارد دیگر مورد توجه قرار گرفته است. در مقاله 3، دسترسی آسان و هم افزایی، تعمیم و توسعه مهارت های خواندن مورد بحث قرار گرفته است.

به گفته وی، اعضای کارگروه قرائت به ترتیب در ماده 4 و 5 معرفی شدند که الزامات و وظایف لازم الاجرا و مؤثر در تحقق سند را تعیین کردند.

معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه های عمومی نیز موارد باقی مانده را مورد بررسی قرار داد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا