کتاب و ادبیات

توزیع کتاب در ایران به سرمایه‌گذاری کلان نیاز دارد/پخش‌کننده‌ها حلقه‌ مهم بین تولید و مصرف

تهران – ایرنا – معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: توزیع کتاب در ایران نیازمند سرمایه گذاری کلان است که باید تحویل کتاب، حمل، نگهداری و معرفی و تبلیغ را از ضروریات توزیع بدانیم و نظام آن را تقویت کنیم. ” .

به گزارش ایرنا، پیش از این صدا و سیما وظایف گسترده تری نسبت به آنچه در سال های اخیر انجام می داد بر عهده داشتند. این شرکت ها متشکل از گروهی از افراد آشنا با کتاب بودند که کتاب را به فروشنده کتاب معرفی کردند. در حضور چنین افرادی، کتابفروشان از خرید آنها مطلع می شدند و می توانستند با اطلاعاتی که از موضوع دریافت می کردند، کتاب را به مخاطبان معرفی کنند.

طی سالیان متمادی افزایش تعداد عناوین و تعداد ناشران باعث حذف این قسمت از فعالیت شرکت های پخش شد، فعالیت آنها در سال های اخیر به خرید کتاب از ناشران و فروش آن به کتابفروشان محدود شده است. در چنین شرایطی و با افزایش فعالیت ناشران در فضای مجازی و همچنین فعالیت سامانه های فروش کتاب در فضای مجازی، آیا همچنان نیاز به فعالیت شرکت های پخش وجود دارد؟

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار کتاب ایرنا با اشاره به عدم وجود یکی از حلقه های نشر در ایران نسبت به کشورهای پیشرفته نشر، بر ضرورت حضور و فعالیت شرکت های پخش تاکید کرد. .

معاون فرهنگی وزیر ارشاد: ​​توزیع کتاب در ایران نیازمند سرمایه گذاری کلان است

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

با توجه به محدود بودن فعالیت شرکت های پخش به خرید کتاب از ناشران و فروش به کتابفروشان، آیا همچنان می توان به اقدامات آنها به عنوان حلقه ضروری صنعت نشر نگاه کرد؟

شرکت های پخش یکی از حلقه های مهم تولید و مصرف هستند، اگر توزیع کننده و توزیع کننده کتاب نباشد، اختلال بزرگی در بازار کتاب ایجاد می شود. بنابراین وجود و فعالیت و تقویت آنها ضروری است. طبیعی است که همه ناشران نمی توانند آثار خود را به کتابفروشی ها تحویل و معرفی کنند. این مسئولیت بر عهده شرکت های پخش است. هر مرکز پخش تعدادی اثر را از طرف ناشران دریافت می کند و به دست کتابفروشان می رساند، یعنی واسطه بین نشر و کتابفروشی است.

شاید صدا و سیما به دلایل مختلف وظایف خود را انجام نمی دهد و کاستی هایی در فعالیت آنها وجود دارد، اما حضور آنها در مجموع به صنعت کمک می کند و مفید است.

در کشورهای پیشرفته سیستم توزیع چند لایه و تخصصی است

با وجود فعالیت سامانه های فروش کتاب و فروش کتاب توسط ناشران در فضای مجازی، آیا همچنان نیاز به شرکت های پخش وجود دارد؟

در کشورهای دارای نشر توسعه یافته، توزیع کنندگان یکی از مهم ترین حلقه های انتشارات هستند. با این تفاوت که در بسیاری از این کشورها به جز شرکت های پخش فعال در ایران، حلقه دیگری نیز داریم، آنها خریداران بزرگ بازار هستند که قبل از توزیع کنندگان کوچک فعالیت می کنند، این کتابفروشان بزرگ هستند که تقریباً تمام محصولات ناشر را خریداری می کنند و آنها را بین توزیع کنندگان توزیع کنید. و توزیع کنندگان این کتاب ها را به کتابفروشی ها تحویل می دهند. یعنی در کشورهای پیشرفته دایره دیگری برای توزیع کتاب وجود دارد و این حلقه معمولاً حدود 50 تا 70 درصد کتاب ها را با درصد تخفیف بالا خریداری می کند.

همچنین این توزیع کنندگان بزرگ علاوه بر همکاری با توزیع کنندگانی که با کتابفروشی ها همکاری می کنند، با توزیع کنندگانی که با فروشگاه های بزرگ و همچنین با باشگاه های کتاب همکاری می کنند نیز همکاری می کنند. یعنی سیستم توزیع چند لایه و تخصصی است. بنابراین لازم است که تحویل کتاب، حمل و نقل، انبارداری و معرفی و تبلیغ را از ضروریات کار توزیع ببینیم. ممکن است هنوز به همه ابعاد این موضوع در کشور رسیدگی نشده باشد. یکی از دلایل آن ضعف اقتصاد است، زیرا سرمایه گذاری های کلانی در حوزه توزیع انجام نمی شود. می توان گفت موزه های محدودی داریم که به صورت علمی ذخیره می کنند، سیستم تحویل و حمل و نقل دقیق دارند، کتاب معرفی می کنند و از ابزار جدید استفاده می کنند، اینها محدود است.

اما بسیاری از روش های توزیع از جمله توزیع گرم در کشور ما انجام نمی شود. یکی از روش هایی که در بسیاری از کشورها انجام می شود، روش توزیع گرم است، یعنی کامیون هایی که تعدادی از آثار را با خود می برند و سفارش را در کنار کتابفروشی دریافت می کنند و به آنجا تحویل می دهند. کتاب را در دسترس دارند، اما به جای اینکه امروز آن را دریافت کنند و فردا توزیع کنند یا با تاخیر چند روزه برای شهرستان ها اتفاق بیفتد، همان لحظه آن را تحویل می دهند. در شهرها تردد می کنند، انبار دارند و در چند نقطه کشور در مراکزی تجهیز می شوند و طی برنامه زمان بندی آثار را به مراکز فروش و کتابفروشی ها تحویل می دهند، یعنی سرعت عرضه کتاب بسیار بالاست. تحقق این امر نیاز به سرمایه گذاری دارد و با روش سنتی که در ایران انجام می شود فاصله زیادی دارد، بنابراین سیستم توزیع باید تقویت شود.

ناشر باید با تعداد محدودی از طرف های تجاری کار کند

در مورد توزیع گرم توضیح دادید، در حالی که شرکتی مانند آمازون پس از دریافت تقاضای مشتری، تعدادی کتاب را به صورت دیجیتالی چاپ می کند و برای او ارسال می کند. آیا روند انتشار به سمت تقویت توزیع کنندگان است یا حذف آنها؟

آمازون همچنین دارای انبارهای منطقه ای بسیار بزرگ در چندین منطقه است. اگرچه چاپ بر اساس تقاضا انجام می دهد، اما همچنین یک سیستم پست و تحویل بزرگ برای آن در نظر گرفته شده است.

فرض کنید ناشری با تعداد محدودی کتاب می خواهد کتاب خود را به کتابفروشی ها تحویل دهد، مطالبات خود را وصول کند و اسناد مالی را دریافت کند. طبیعی است که ناشر نمی تواند با بسیاری از طرف های تجاری همکاری کند، ناشر باید با چند طرف تجاری محدود کار کند. همکاری با صدا و سیما از هر جهت به نفع ناشر است به شرطی که سیستم پخش قوی داشته باشیم.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا