کتاب و ادبیات

«دیباچه‌نویسی بر مرقع» منتشر شد

تهران- ایرنا- کتاب «دیباچه مارکا» نوشته تاریخ هنر ایران در قرن دهم به قلم دیوید جی راکسبورو با ترجمه حنیف رحیمی پردنجانی منتشر شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی فرهنگستان هنر، کتاب «درآمدی بر مرقع» نوشته نویسنده تاریخ هنر ایران در قرن دهم است. دیوید جی راکسبورو با ترجمه و تحقیق حنیف رحیمی پردنجانی از اعضای هیات علمی دانشگاه یزد، زیر نظر موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) فرهنگستان هنر فرهنگستان منتشر شده است.

این کتاب تنها اثری است که به تحلیل تاریخی و محتوایی دیباچه های مرقع در اواخر دوره تیموری و اوایل دوره صفویه می پردازد و ترجمه آن به زبان فارسی برای علاقه مندان و پژوهشگران تاریخ هنر ایران ضروری است.

نویسنده کتاب، دیوید جی راکسبرو، استاد تاریخ هنر اسلامی در دانشگاه هاروارد است که تاکنون تحقیقات متعددی در زمینه هنرهای ایرانی، ترکی و هندی در قرون وسطی اسلامی انجام داده و کتاب ها و مقالاتی را منتشر کرده است. . نویسنده در اثر پیش رو تلاش و دقت فراوانی به خرج داده است تا بتواند از میان انبوه متون ادبی و تاریخی، پیوندهای بینامتنی و قالب های فکری مشترک را کشف کند و نوری تازه به مطالعات هنر ایران بتاباند.

کتاب مقدمه نوشته شده در مرقع شامل هفت فصل است. در فصل اول که به «درآمدی بر مقدمه ها» اختصاص دارد، «اولویت ها و استقبال ها در مطالعه تاریخ نگاری در قرن دهم/ شانزدهم» و «رویکردها و روش ها در مطالعات ادبی» را می خوانید. فصل دوم به «نویسندگان و محیط زندگی و زمانه آنها» می پردازد. «مقاله و زمینه» عنوان فصل سوم را تشکیل می دهد که در آن به تشریح «مقاله مقدمه، ساخت مرقع» و «کاربرد زمینه ها» می پردازد.

نویسنده در فصل چهارم که «ابعاد ادبی» نام دارد به «ساختار و ترکیب»، «زبان»، «تصاویر و مضامین مکرر در مرقه»، «بینامتنیت و اقتباس های ادبی» می پردازد. «پیش از تألیف دیباچه ها: آثار تاریخی و رساله های خوشنویسی»، «دیباچه مرقع: نگارش تاریخ هنر»، «جایگاه فعالان هنری در سنت» و «قضاوت درباره آثار و واکنش به آنها» مطالبی هستند که در فصل پنجم با عنوان «هنر در تاریخ و عمل» به چاپ رسیده است.

«افشای چهره تصویر: دیباچه دوست محمد بر بهرام میرزا» فصل ششم کتاب را تشکیل می دهد و نویسنده در آخرین فصل این کتاب، فصل هفتم (نتیجه) با این نقل قول کوشیده است. ابن ندیم در کتاب لیست او خود را به مطالعه فضائل خوشنویسی رساند و سپس تاریخ هنر و آداب و رسوم هنری را مطالعه کرد و با مثال هایی به تبیین آن پرداخت. این کتاب با پیوستی در مورد ارتباط معلم و دانش آموز به پایان رسیده است.

کتاب «درآمدی بر مرقع» در 397 صفحه و 500 جلد در سایت مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری منتشر شده است. همچنین علاقه مندان برای خرید این کتاب می توانند به کتابفروشی این انتشارات واقع در خیابان ولی عصر (عج)، پایین چهارراه طالقانی، پلاک 1550 مراجعه کنند.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا