کتاب و ادبیات

تغییر نگاه سنتی به نشر دانشگاهی در شریف/ چاپ کتاب بر مبنای تقاضا

تهران- ایرنا- انتشارات دانشگاه صنعتی شریف به عنوان اولین چاپ دانشگاهی کشور، مدل چاپ و توزیع سنتی کتاب را به طور کامل متوقف کرد و به مدل چاپ مبتنی بر تقاضا روی آورد.

گزارش کردن معاونت علمی و آموزشی ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه صنعتی شریف، کتاب یکی از اولین و مؤثرترین ابزارهایی است که بشر از گذشته تاکنون برای ترویج و توسعه علم به کار گرفته است. دانشگاه صنعتی شریف اخیرا برخی از سیاست های دانشگاه را در زمینه نشر کتاب تغییر داده و فروشگاه اینترنتی جدیدی را به آدرس Book.sharif.edu راه اندازی کرده است.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه به عنوان متولی سیاست کتب علمی دانشگاه درباره تاریخچه انتشارات دانشگاه و شرایط کنونی آن گفت: موسسه انتشارات دانشگاه یکی از مؤسسات با سابقه دانشگاهی که تشکیل آن به سال 1352 برمی گردد و هدف از تشکیل آن درک عمیق نیازهای کشور در آن زمان تألیف و ترجمه آثار علمی با کیفیت و تخصصی در زمینه های مختلف علمی، مهندسی، فنی و علوم انسانی بوده است.

تغییر نگاه سنتی به نشر دانشگاهی در دانشگاه شریف/ چاپ کتاب بر اساس تقاضا

محمدرضا هرمزی نژاد وی افزود: این موسسه تاکنون بیش از 700 عنوان کتاب با کیفیت عالی تالیف و ترجمه کرده است. وجود گروه متخصص متعهد به کیفیت در این موسسه باعث شده تا نام این موسسه به عنوان نماد اعتماد و کیفیت در عرصه نشریات علمی شناخته شود. همچنین مجموعه کتاب های منتشر شده توسط این موسسه، جوایز مختلفی از جمله کتاب سال، کتاب سال دانشجویی، کتاب فصل یا بهترین کتاب دانشگاهی را دریافت کرده اند.

وی تاکید کرد: اما این موسسه اخیرا با چالش های مختلفی روبرو بوده است. از یک سو افزایش سرعت تحولات علمی و نیاز به به روز رسانی کتاب ها باعث شد تا نسخه های جدید کتاب ها با سرعت بیشتری نسبت به گذشته مورد نیاز باشد. هزینه های جانبی چاپ کتاب به صورت عمده مانند هزینه های انبارداری و نگهداری و مدل های سنتی توزیع آن در تعامل با توزیع کنندگان باعث ایجاد هزینه های گزافی شد. همچنین تخصصی بودن کتاب های این موسسه نسبت به ناشران عمومی و فصلی بودن بازار کتاب دانشگاهی باعث شد تا جمع آوری درآمد و مطالبات کتاب های فروخته شده با تاخیر زیادی انجام شود که این امر باعث تاخیر در بازار کتاب شد. تسویه حساب با نویسندگان و ایجاد نارضایتی برای آنها و همچنین مشکلاتی در تامین جریان نقدی. تبدیل شد.

از این رو سال گذشته تصمیم بر این شد که فعالیت های انتشارات صرفاً در حوزه تخصصی خود یعنی فراهم کردن زیرساخت های مناسب برای تألیف، ترجمه و اخذ مجوزهای لازم برای چاپ کتاب متمرکز شود و با الگوبرداری از این مسئولیت ها برون سپاری شود. روشهای نوین چاپ و توزیع کتاب در جهان. مدل سنتی چاپ و توزیع کتب مؤسسه انتشارات دانشگاهی به مدل Print On Demand (POD) تغییر یافت.

وی درباره این نوع نشر توضیح داد: ظهور تحولات گسترده در حوزه صنعت چاپ دیجیتال و گسترش ماشین آلات در این زمینه و همچنین کاهش هزینه های مواد مصرفی مسیری بود که امکان اجرای تقاضا را فراهم کرد. چاپ بر اساس به عبارت دیگر با کاهش هزینه های چاپ دیجیتال ضمن افزایش کیفیت و سرعت، امکان چاپ با تجهیزات دیجیتال در تعداد محدود برای رقابت با روش های چاپ سنتی مانند افست فراهم شد.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه شریف ادامه داد: ناشران و توزیع کنندگان مختلف و معتبری در دنیا وجود دارند که از این روش برای تحویل کتاب های تالیفی به دست متقاضیان نهایی استفاده می کنند و در بین ناشران دانشگاهی، انتشارات دانشگاه رایس اولین انتشارات دانشگاهی است. . به طور کامل به مدل چاپ بر اساس تقاضا تغییر یافته است.

هرمزی نژاد درباره مزایای استفاده از این روش برای نشریات دانشگاهی گفت: در مدل های سنتی، انتشارات دانشگاهی مجبور بودند با تهیه کاغذ و هزینه چاپخانه کتاب ها را به صورت عمده چاپ می کردند و سپس اقدام به توزیع و فروش کتاب های چاپی می کردند. به توزیع کنندگان ارائه دهد.

شرایط حاکم بر بازار کتاب نیز به گونه ای بود که توزیع کنندگان چک های چند ماه آینده را به انتشارات دانشگاهی ارائه کردند و تسویه حساب کتاب های فروخته شده بلندمدت بود و ارزش کمی به ناشران و مولفان منتقل می کرد. از طرفی با پایان یافتن تیراژ چاپی و کاهش تقاضا، تجدید چاپ کتاب برای انتشارات اقتصادی نبود و همین مشکل باعث نایاب شدن کتاب شد. همچنین گزارشی به روز و جامع برای کتاب های فروخته شده هرگز در دسترس نبود.

تغییر نگاه سنتی به نشر دانشگاهی در دانشگاه شریف/ چاپ کتاب بر اساس تقاضا

وی تاکید کرد: در مدل جدید تمامی کتاب های انتشارات دانشگاه همواره در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و پس از ثبت سفارش توسط متقاضی، کتاب چاپ و برای متقاضی ارسال می شود. همچنین هر لحظه امکان گزارش میزان فروش و چاپ کتاب برای ناشران و مولفان وجود دارد و امکان تسویه حساب با نویسندگان تسریع می شود. از سوی دیگر با کاهش هزینه های چاپ برای تهیه کاغذ و چاپ عمده کتاب، این منابع مالی معطوف به فعالیت های اصلی و تخصصی نشر یعنی ترجمه و تالیف کتاب های بیشتر خواهد شد. در همین راستا همزمان با سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، فروشگاه اینترنتی جدید انتشارات دانشگاه با تمرکز بر مدل چاپ مبتنی بر تقاضا نیز فعالیت خود را آغاز کرد.

هرمز نژاد ادامه داد: با این تغییر رویکرد در سایت جدید فروشگاه کتاب نشر دانشگاهی، کتاب های منتشر شده قبلی و کتاب هایی که بر اساس تقاضا چاپ می شوند، همزمان عرضه می شوند. با این اولویت، در صورت موجود بودن موجودی این کتاب ها در انتشارات دانشگاه، تا زمان اتمام موجودی به متقاضیان عرضه می شود و پس از اتمام موجودی، به صورت تقاضا به متقاضیان عرضه می شود. چاپ بر اساس اما در میان کتاب های چاپی به ویژه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کتاب هایی وجود دارد که با توجه به شرایط موجود مطالب آن قدیمی شده و دیگر مخاطبی برای آن وجود ندارد. بنابراین باید در تعامل با نویسندگان به وضعیت این کتاب ها پرداخت.

البته تعداد عناوین موجود بسیار کمتر از عناوینی است که در صورت تقاضا چاپ و عرضه می شوند.

وی یادآور شد: پیش از این شاهد بودیم که گاهی مؤسسه انتشارات دانشگاه به عنوان یک بنگاه اقتصادی اقدام به انتشار کتاب هایی می کرد که جنبه علمی و دانشگاهی نداشت و صرفاً به دلیل جذب منابع مالی و تامین هزینه های جاری بود. لذا در روند کنونی با توجه به حذف هزینه های بالای چاپ و نگهداری کتاب، سیاست دانشگاه صرفاً انتشار کتاب های علمی و تخصصی است که یکی از نویسندگان یا مترجمان آن از اعضای هیات علمی دانشگاه باشد. .

از سوی دیگر، مدیر امور پژوهشی دانشگاه نیز با تشکیل و پیگیری کمیته کتاب دانشگاه، بر کیفیت محتوای کتب چاپی نظارت خواهد داشت تا از ارتقای کیفیت علمی دانشگاه اطمینان حاصل شود. خروجی ها. همچنین در مدل جدید دانشگاه اعتباراتی برای تسهیل در تهیه اولیه کتاب برای نویسندگان در نظر گرفته شده است تا این موضوع تسهیل شود. در این میان کاهش هزینه های تهیه کتاب نیز کتاب های انتشارات دانشگاهی را با قیمت مناسب تری در اختیار مصرف کننده نهایی قرار می دهد. از سوی دیگر، تسهیل و امکان ارائه گزارش به روز به نویسندگان در خصوص میزان فروش کتاب هایشان، شفافیت و سرعت در تسویه حساب با آنها را افزایش می دهد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا