کتاب و ادبیات

کتابفروشی سیار برای امرار و معاش

بیرجند – ایرنا – هر روز در زیر آفتاب داغ و سوزان تابستان در حالی که کوله پشتی سنگینی را بر پشت دارد و ده ها کتاب در دست دارد، سعی در تهیه کتاب در اختیار مردم شهر دارد.

به گزارش ایرنا، این داستان دختر کتابفروش جوانی در بیرجند است که گونه هایش از گرما سرخ شده و قادر به تکلم نیست، اما سعی می کند با کارمندان یک اداره برای فروش کتاب ارتباط برقرار کند.

کتاب ها را یکی یکی معرفی می کند و در این زمینه استاد شده است، از طرفی در شناخت ذائقه مشتریان متخصص شده است و می گوید در طول سال ها ذائقه مشتریان را یاد گرفته است.

انبوه کتاب ها را با مهارت خاصی حرکت می دهد و در عین حال به خوبی از آنها محافظت می کند تا روی زمین نیفتند. وقتی به اتاق اول می رسد، به آرامی به او سلام می کند و چند کتاب روی میز می گذارد. کارمند سرش را تکان می دهد که انگار به سینه اش می زند.

توضیحات بیشتر در مورد محتوای کتاب ها

اما ناامید نمی شود و با توضیح بیشتر در مورد محتوای کتاب ها اعم از روانشناسی، کودکان، داستان و رمان، داستانی و علمی، سعی می کند سایر همکاران را متقاعد کند که یکی از کارمندان زن کمی با کتاب ها و در مورد مناسب بودن آنها برای سنین کودکان و نوجوان چند سوال می پرسد و در نهایت با توضیحات فراوان دختر کتابفروش موفق می شود چند کتاب به او بفروشد.

دختر جوان او را به اتاق دیگر می برد، کارمند مرد سرش را تکان می دهد و برای نشان دادن اینکه نمی خواهد کتاب بخرد می گوید: «در این هوای گرم خسته نباشید» و بدون اینکه کتابش را بگیرد او را به اتاق دیگری هدایت می کند. زمان.

کوله پشتی اش را با تکانی به پشتش تنظیم می کند تا از پله ها بالا برود و آرام و با احتیاط پله های مطب را یکی پس از دیگری بالا می رود، نوعی خجالت در چهره اش دیده می شود اما همچنان لبخند کوچکی بر لب دارد. و دوباره شخصی کتابهایش را خرید. نیست.

افرادی که فقط کتاب ها را نقد می کنند

از پله ها پایین رفت و وارد اتاق نزدیک در خروجی شد. خانم کمی با کتاب ها گم شد و بعد از زیر و رو کردن آنها به بهانه اینکه کتاب های مورد علاقه اش در بین آن همه کتاب گم شده از او عذرخواهی کرد.

خانم دیگری که هر از چند گاهی مشتری او بوده است از او می خواهد که طبق معمول کتاب هایش را روی میزش بگذارد تا شاید با دیدن عنوان کتاب ها و البته قیمت آن کتاب بخرد.

او یک دستگاه کارتخوان هم دارد، اما از آنجایی که متوجه می شود قیمت کتاب ها برای مشتریان مهم است، پیشنهاد می کند شماره حسابش را بدهد تا در روزها و ماه های آینده هزینه کتاب ها را به او بپردازند.

خرید کتاب برای کمک

کتابفروش سیار می داند که همه مردم به خاطر علاقه به کتاب از او خرید نمی کنند، بلکه برخی به دلیل دختر بودن، دستفروش بودن کتاب می خرند و زنی در گرمای روز جهنمی با کوله پشتی و کتاب به آنها نزدیک می شود. در دست او؛ کتاب هایی که ممکن است در خانه یا محل کار انباشته شوند و حتی یک بار هم نخوانند!

برخی از مردم کتاب های رنگ آمیزی یا نقاشی کودکان را می خرند تا با یک تیر دو فلش را مشخص کنند. کارهای نیک انجام داده اند و فرزندان یا اقوام و دوستان خود را خوشحال کرده اند.

مشغول جمع آوری و چیدمان کتاب در کوله پشتی اش است تا به دفتر دیگری برود و از او می پرسم که آیا اشکالی ندارد در مورد شغلش چند سوال بپرسد که قبول می کند و روی صندلی روبرو می نشیند.

کتابفروشی باعث شد خواننده بشوم

نام او «حلیمه» 26 ساله و دارای لیسانس هنر است. او می گوید دو سال است که بازدیدکننده کتاب است و از زمانی که این کار را آغاز کرده، علاقه اش به کتابخوانی دو چندان شده و تعدادی از این کتاب ها را برای خودش خریده و هر روز مطالعه می کند.

او می گوید: تا زمانی که اهل مطالعه نبودم، واقعاً نمی دانستم خواندن یک کتاب چقدر می تواند در زندگی انسان تأثیر بگذارد. از زمانی که بازدیدکننده شدم، به نوعی باید درباره کتاب هایی که به مشتریان می دهم بیشتر یاد می گرفتم و این باعث شد به کتاب علاقه مند شوم.

حلیمه می افزاید: متوجه شدم که کتاب تاثیر زیادی در زندگی شخصی و کاری من، نحوه برخورد و صحبت من با دیگران دارد. از سوی دیگر، به گفته کارشناسان، به گفته بسیاری از مشتریانی که برای فرزندان خود کتاب می خرند، هر فرد باید حداقل 10 تا 15 دقیقه در روز مطالعه کند. کتابخوانی در تربیت کودکان نیز موثر است، اگر از سنین پایین کودکان را با کتاب آشنا کنیم نقش مفیدی در آینده آنها داشته ایم.

اشتیاق برای انتشار کتاب

او درباره نحوه ورودش به این شغل می گوید: ابتدا به عنوان کارجو وارد این کار شدم و روزهای سختی را پشت سر گذاشتم اما اکنون با اشتیاق و با مطالعه و شناخت کتاب به سراغ مشتریان می روم.

حلیمه از سختی های شغلی خود از جمله کار در سرمای زمستان و گرمای تابستان یاد می کند، اما معتقد است مردم به شرایط خودشان عادت می کنند.

کتابفروشی سیار برای امرار معاش

این کتابفروش سیار با بیان اینکه استقبال مردم بیرجند نسبت به گذشته کمتر از کتاب است، ادامه می دهد: بیشترین کتابی که خریداری می شود در حوزه ثروت آفرینی، انگیزشی، تاریخی، روانشناسی و کودک است.

طرف قرارداد ما یک ناشر است

وی درباره حقوق و مزایای خود می گوید: شریک قراردادی ما یک انتشارات در بیرجند است که به صورت پورسانت روزانه، هفتگی یا ماهانه کتاب در اختیار ما قرار می دهد و بر اساس میزان فروش کتاب دستمزد دریافت می کنیم.

حلیمه می افزاید: شهروندان همیشه از نداشتن وقت برای مطالعه صحبت می کنند در حالی که این موضوع بهانه ای بیش نیست و اختصاص روزانه 10 دقیقه به مطالعه به جای پرسه زدن در تلفن همراه و شبکه های مجازی راه به جایی نمی برد.

او می گوید: هر روز با کوله باری از کلمات برای کسب درآمد به سراغ مردم در خیابان ها، ادارات، بازارها و فروشگاه ها می روم و برای مطالعه همشهریان قدمی برمی دارم.

شکایت از نگاه های تحقیرآمیز

این دختر جوان از برخی نگاه های تحقیرآمیز گلایه می کند و می افزاید: من کار اشتباهی نمی کنم، اما کار ما فرهنگی است، به نظرم کتاب فروشی به عنوان کتابفروش دوره گرد با تحصیلات دانشگاهی جرم نیست!

دیدار و گفتگو با این خانم بهانه ای شد تا به سراغ معاونت فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی برویم و درباره کتابفروشی سیار یا به اصطلاح کوله پشتی صحبت کنیم.

محمود رمضانی می گوید: در گذشته مجوز فروش کتاب از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می شد اما اکنون این مجوز از سوی اتحادیه صنف کتابفروشی ها و لوازم التحریر صادر می شود.

به گفته وی، این موضوع در وزارتخانه در دست بررسی است تا علاوه بر صدور مجوز کتابفروشی ها از سوی اتحادیه مربوطه، از سوی ادارات فرهنگ نیز صادر شود و فعالان این حوزه از خدمات دیگری مانند تسهیلات برخوردار شوند. .

اخذ مجوز کتابفروشی سیار از اتحادیه صنفی

معاون امور فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی می گوید: کتابفروشان سیار برای اخذ مجوز عملاً باید به اتحادیه صنفی مربوطه مراجعه کنند، بنابراین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی تواند ساماندهی، ممانعت و منع کند. افرادی که بازدید کننده هستند یا کتاب های موبایل می فروشند، اقدام کنند.

وی می افزاید: افرادی که به صورت دستی و در کوله به فروش کتاب می پردازند مجوزی از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارند، برخی از کتابفروشان سیار با انتشارات همکاری می کنند اما فروش کتاب توسط بازدیدکنندگان زیر نظر انتشارات انجام می شود. مجوز یا تاییدیه این بخش نیست. شاید برخی از نشریات حتی مجوز را لغو کرده باشند، اما قرارداد فروش کتاب را به صورت پورسانتی منعقد می کنند.

باید فعالان این عرصه را ساماندهی کرد

رمضانی به نکته دیگری نیز اشاره می کند که در برخی استان ها کتابفروشان سیار در معرض آسیب های اجتماعی قرار دارند و بر ساماندهی فعالان این حوزه که بیشتر دختران نوجوان و جوان هستند تاکید می کند.

وی می گوید: اگر مردم کتاب های ممنوعه، زرد یا غیرمعمول را می فروشند، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره اماکن فرج با تعامل خوب با یکدیگر به این گونه موارد برخورد می کنند و به مردم و کتاب ها تذکر و جمع آوری می کنند. اقدام می شود

معاون امور فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه می دهد: در سال های گذشته مواردی از این دست در استان مشاهده و برخورد شده بود اما اخیرا گزارشی در این خصوص دریافت نکرده ایم.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا