کتاب و ادبیات

اعلام فهرست نامزدهای اولیه جایزه «بوکر»

تهران – ایرنا – فهرست نامزدهای اولیه جایزه ادبی «بوکر» امسال در حالی اعلام شد که نام سه نویسنده انگلیسی در فهرست این دوره به چشم می خورد.

به گزارش ایرنا، «پرسیوال اورت»، «هشام ماتر» و «سارا پری» از جمله 13 رمان نویسی هستند که در فهرست نامزدهای اولیه جایزه بوکر 2024 قرار گرفته اند.

«گاردین» نوشت، همچنین آثار نویسندگانی چون «ریچارد پاورز»، «تامی اورنج»، «ریچل کوشنر» و «آن مایکلز» نیز در این فهرست قرار گرفته است.

«اورت» به عنوان اولین نامزد برای نوشتن رمان «جیمز» که بازنویسی هاکلبری فین است، انتخاب شده است. «اورت» یکی از 6 نویسنده آمریکایی است که نامزد نهایی جایزه بوکر امسال شده است.

اورنج که اولین نویسنده هندی نامزد شده به حساب می‌آید، برای دومین رمان خود به نام ستاره‌های سرگردان که به موضوعاتی مانند اعتیاد، آسیب‌ها و هویت می‌پردازد، به این فهرست راه یافته است.

«قدرت ها» برای اولین رمانش «زمین بازی» و «کوشنر» برای رمان «دریاچه آفرینش» نامزد دریافت این جایزه شدند.

در این میان همانطور که گفته شد، سه نویسنده انگلیسی برای کسب جایزه بوکر با نویسندگان دیگر رقابت می کنند. «سارا پری» با چهارمین رمانش به نام «روشنفکر»، «سامانتا هاروی» با رمان «دایره» و «هشام مطر» نویسنده انگلیسی-لیبیایی با رمان «دوستان من» نیز به عنوان نامزدهای اولیه معرفی شدند.

این فهرست شامل حفظ شده توسط آن مایکلز، حیاط سنگی اثر شارلوت وود، هدشات اثر ریتا بولوینکل، خانه‌های وحشی اثر کالین برت، وفاداری اثر «ییل ون در ودن» و «این تاریخ عجیب» توسط کلر موسود تکمیل شده است.

فهرست نامزدهای نهایی این جایزه 50000 پوندی در 16 سپتامبر و برنده نهایی در 12 نوامبر اعلام می شود.

جایزه بوکر امسال شامل کتاب‌هایی می‌شود که بین 1 اکتبر 2023 تا 30 سپتامبر 2024 منتشر شده‌اند. جایزه بوکر که در سال 1969 تأسیس شد، یکی از مهم‌ترین جوایز ادبی جهان است که هر ساله به نویسنده رمانی که به زبان انگلیسی نوشته شده و در سال 2017 منتشر شده است، اعطا می‌شود. بریتانیای کبیر یا ایرلند. این جایزه اغلب سنگ بنای حرفه یک نویسنده در نظر گرفته می شود و به طور مرتب ستاره های جدید ادبی را معرفی می کند. برناردین اواریستو، داگلاس استوارت و مارلون جیمز از برندگان اخیر جایزه بوکر هستند.

پل لینچ نویسنده ایرلندی برای نگارش پنجمین رمان خود به نام «آواز پیامبر» به عنوان برنده جایزه بوکر 2023 انتخاب شد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا