رابطه و ازدواج

آشنایی مختصر با تاریخچه سزارین!

به گزارش خبردون؛ در قدیم وقتی بچه را خفه می کردند و نمی توانستند بیرون بیاورند، مادر به دلیل خونریزی شدید فوت می کرد. زایمان سزارین برای مشکلاتی مانند مشکلات قلبی یا تنفسی نوزاد، موقعیت نامناسب نوزاد در رحم، سرعت پایین زایمان یا مشکلات رحم و جفت انجام می شود.

تاریخچه زایمان سزارین

تاریخچه زایمان سزارین به سالها قبل برمی گردد. در گذشته با پیشرفت علم و تجربه، ماماها تصمیم می گرفتند که وقتی مادر نمی تواند به راحتی زایمان کند، برشی روی شکم ایجاد کرده و با پاره کردن شکم و رحم، جنین را بیرون بکشند. اما این روش همچنان راه حل خوبی نبود چون دیگر بلد نبودند معده را بخیه بزنند و مادر بر اثر خونریزی شدید فوت کرد.

آشنایی مختصر با تاریخچه سزارین!

از یک جایی دکترها تصمیم گرفتند مادر را با داروهای گیاهی بیهوش کنند تا دردش کمتر شود. خیاطی را هم کم کم یاد گرفتند و سزارین را به طور کامل انجام دادند. شاید فکر کنید دیگر مشکلی وجود ندارد، اما یکی از مهم ترین مشکلاتی که وجود داشت، استریل نبودن ابزار و تیغ های دکتر بود که باعث عفونت و در نتیجه تب شدید شد که باعث مرگ برخی از این مادران شد.

اولین بار زایمان سزارین توسط چه کسی و در کجا انجام شد؟

در منابع باستانی داستان های مختلفی در مورد تاریخچه زایمان سزارین وجود دارد. اما از نظر تاریخی، اولین زایمان سزارین شناخته شده توسط Lucius Serchica، پزشک رومی، در سال 70 پس از میلاد در رم انجام شد. سارچیکا پس از زایمان طبیعی به دلیل مشکلات جدی مجبور به عمل سزارین شد تا جان مادر و جنین را نجات دهد. این وقایع در کتاب «مطاهات» نوشته لوسیوس توسکولانوس نوشته شده است. اما باید توجه داشته باشیم که این اطلاعات ممکن است با توجه به منابع مختلف متفاوت باشد. اگرچه امروزه این روش جراحی به عنوان یکی از روش های استاندارد زایمان شناخته می شود، اما در گذشته تنها در شرایط بسیار ضروری برای نجات مادر و نوزاد انجام می شد.

تا قرن بیستم زایمان سزارین معمولاً در شرایط اورژانسی و فقط در مواردی انجام می شد که امکان زایمان طبیعی وجود نداشت. با پیشرفت تکنولوژی و علم پزشکی، استفاده از این روش افزایش یافت و برای مواقعی که جان مادر و نوزاد در خطر بود، به گزینه ای مطمئن تری تبدیل شد.

آشنایی مختصر با تاریخچه سزارین!

برش عمودی در اوایل انجام زایمان سزارین

تاریخچه زایمان سزارین نشان می دهد که در ابتدا سزارین روی شکم عمودی بوده است. این نوع برش ها در گذشته بر روی رحم انجام می شد. اما با پیشرفت تکنولوژی و علم پزشکی، عمل سزارین به صورت افقی انجام شد. بیشتر در برش افقی استفاده می شود که از یک سری کانال ها و لایه های جلویی شکم برای دسترسی به رحم استفاده می شود. این نوع برش عوارض کمتری مانند ناراحتی و درد بعد از عمل دارد و مادر زودتر خوب می شود و می تواند از نوزاد خود مراقبت کند.

حرف پایانی

سابقه زایمان سزارین خیلی زودتر از عمل سارچیکا بود اما توسط سارچیکا انجام شد که با تولد زنده و سالم مادر و جنین زایمان سزارین به پایان رسید. به طور خلاصه، زایمان سزارین از گذشته تاکنون یک عمل جراحی مهم بوده است که به مادر و نوزاد کمک می کند تا به سلامت از این وضعیت سخت خارج شوند! زایمان سزارین ابتدا برای موارد اورژانسی بود، اما اکنون به یک راه حل استاندارد برای مشکلات زایمان طبیعی تبدیل شده است. پیشرفت علم پزشکی جان افراد زیادی را نجات داده است که ما آن را مدیون دانشمندان و پزشکان قدیمی خود هستیم. همچنین می توانید با کلیک بر روی این مقاله در مورد تاریخچه های دیگر مانند تاریخچه فرزندپروری بیشتر بدانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا