موسیقی

هنرجویان موسیقی در معرض خطر ابتلا به دردهای اسکلتی-عضلانی



به گزارش هنرآنلاین، امروزه مشکلات ستون فقرات به دلیل فعالیت های مختلف یکی از مشکلات افراد است و محققان برای حل این مشکل تحقیقات خود را روی این موضوع متمرکز کرده اند. بنیاد ملی علوم ایران نیز از طرح های تحقیقاتی در این زمینه حمایت می کند.

زهرا اکبری شیره براق، دکترای آموزش بهداشت از دانشگاه تربیت مدرس، درباره پروژه «تأثیر یک برنامه آموزشی مبتنی بر آموزش الکترونیکی بر دردهای اسکلتی عضلانی در دانشجویان موسیقی» توضیح داد: دردهای اسکلتی عضلانی در بین نوازندگان و دانشجویان جوان و دانشجویان موسیقی رایج است. در مقایسه با همسالان خود، بیشتر در معرض خطر ابتلا به آن هستند، علاوه بر این، دردهای اسکلتی عضلانی در این گروه اغلب مزمن است و ناشی از حرکات تکراری، وضعیت نامناسب و حمل آلات موسیقی است به دلیل افزایش ناگهانی مدت زمان تمرین با ابزار.

این محقق در ادامه بیان کرد: شیوع دردهای اسکلتی عضلانی در نوازندگان بین 41 تا 93 درصد گزارش شده است. در حال حاضر دانشجویان موسیقی نسبت به سایر دانش آموزان هم سن و سال خود دردهای اسکلتی- عضلانی بیشتری را تجربه می کنند. این دردها منجر به کاهش کیفیت زندگی و ناتوانی قابل توجه دانش آموزان در تمرین می شود و تهدیدی جدی برای کیفیت عملکرد آنهاست.

اکبری سکر برق افزود: نتایج بررسی ها نشان می دهد که اندام های فوقانی (به ویژه در شانه ها و مچ دست) و ستون فقرات از جمله در ناحیه گردن و پشت بیشترین آسیب دیده و داشتن وضعیت نامناسب هنگام بازی و خستگی عضلانی و … ضعف. عوامل کلیدی ایجاد درد اسکلتی عضلانی در نوازندگان همچنین پژوهشگران معتقدند رفتارهای پیشگیرانه از دردهای اسکلتی- عضلانی در بین هنرجویان موسیقی کمتر مشاهده می شود و تقاضا برای آموزش آنها برای حفظ سلامتی در حال افزایش است.

وی بیان کرد: بنابراین اجرای مداخلات آموزشی در هنرستان های موسیقی ضروری و منطقی به نظر می رسد. آموزش در مورد وضعیت صحیح در همان ابتدای یادگیری موسیقی می تواند احتمال درد اسکلتی عضلانی را در آینده کاهش دهد. همچنین اگر این آموزش به صورت آنلاین و مجازی ارائه شود، به خصوص در مواقعی که آموزش حضوری امکان پذیر نیست، مانند اپیدمی کرونا، می تواند بسیار کاربردی و مفید باشد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی علوم ایران (INSF)، این محقق در پایان خاطرنشان کرد: بررسی تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر یادگیری الکترونیکی بر دردهای اسکلتی- عضلانی هنرجویان موسیقی، تولید بسته آموزشی شامل عکس، فیلم، پاورپوینت، پوستر و جزوه در یکی از اهداف این طرح حفظ وضعیت بدنی مناسب در حین تمرین موسیقی به ویژه برای هنرجویان و نوازندگان بود.

منبع: سایت خبری هنرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا