دنیای مد

سنجاق قفلی در فشن نماد چیست؟

از نمایش‌های مهم مد تا مغازه‌ی سر کوچه‌تان، ممکن است استفاده از سنجاق قفلی در طراحی برخی لباس‌ها یا کیف‌ها توجهتان را جلب کرده باشد. با هم سری به دنیای مد بزنیم تا دلیل علاقه‌ی فشن به این شیء کوچک را پیدا کنیم.

سنجاق قفلی و نماد آن در فشن

تاریخچه‌ سنجاق قفلی

استفاده از سنجاق قفلی به دوران یونان باستان باز می‌گردد که در کتاب اودیسه‌ی هومر به آن اشاره شده است. در دوران قرون وسطی هم نوعی از این سنجاق به نام فیبولا وجود داشت که برای محکم کردن لباس از آن استفاده می‌شد. البته مخترع سنجاق قفلی والتر هانت بود که این وسیله را به شکلی که امروز می‌شناسیم اختراع کرد. در سال 1849 زمانی که هانت 15 دلار بدهی داشت و به دنبال راهی برای پرداخت آن بود شروع به بازی با تکه سیمی که دم دستش بود کرد و با پیچ و تاب دادن به آن، سنجاق قفلی معروف را اختراع کرد! حالا هم 10 آپریل یا 21 فروردین‌ماه روز جهانی سنجاق قفلی نام گرفته است.

تاریخچه سنجاق قفلی تاریخچه سنجاق قفلی
فیبولا

سنجاق قفلی نماد چیست؟

سنجاق قفلی به عنوان نمادی از همبستگی عمل می‌کند. زمانی که دو بخش آن به هم قفل می‌شوند، این ارتباط یادآور یک پیوند عمیق و وابستگی بین دو شیء یا دو فرد است.

برگزیت

انگلستان یکی از اولین کشورهایی بود که استفاده از سنجاق قفلی در آن به نماد تبدیل شد. برخی اولین حضور نمادین آن را به جنبش سافرجت (Suffragette) ربط می‌دهند که به جنبش زنان در اوایل قرن 20 برای گرفتن حق رأی اشاره دارد. اما سال 2015 بعد از خروج بریتانیا از اتحادیه‌ی اروپا این اکسسوری معنای جدیدی پیدا کرد. افراد برای نشان دادن حمایتشان از مهاجران و افرادی که مورد آزار اجتماعی قرار گرفته‌اند، شروع به پوشیدن سنجاق قفلی کردند.

سنجاق قفلی نماد چیست؟سنجاق قفلی نماد چیست؟

ترامپ

بعد از انتخاب ترامپ به عنوان رییس جمهور آمریکا در سال 2016 برخی با الهام از بریتانیایی‌ها شروع به استفاده از سنجاق قفلی کردند. با این کار آن‌ها نشان می‌دادند که حامی افراد مورد تبعیض واقع شده مثلا اقلیت‌های جنسی، جنسیتی و نژادی هستند.

مت گالا چیست؟ از تاریخچه تا قوانین عجیب این رویداد

ادامه مطلب

استفاده‌ی نمادین از این وسیله می‌تواند به معنای کلمه‌ی سنجاق قفلی در انگلیسی هم ربط داشته باشد. در زبان انگلیسی به این اکسسوری Safety Pin گفته می‌شود که از دو کلمه‌ی Pin به معنی سنجاق و Safety به معنای امنیت تشکیل شده؛ درواقع شما با پوشیدنش می‌گویید که برای اقلیت‌های جامعه فرد امنی هستید.

نماد سنجاق قفلی در سیاستنماد سنجاق قفلی در سیاست

ورود سنجاق قفلی به دنیای مد

این جنبش پانک در دهه‌ی 90 بود که استفاده از سنجاق قفلی در فشن را به عنوان یک اکسسوری و برای تزئین لباس محبوب کرد و حتی راهش را به نمایش‌های مد لوکس نیز باز کرد. برخی معتقدند ریچارد هال، موزیسین آمریکایی، در اواخر دهه‌ی 70 منبع الهام پانک‌های انگلیس برای استفاده از سنجاق قفلی در استایلشان بود. بسیاری هم به این نکته اشاره می‌کنند که پانک‌ها به دلایل کاربردی از سنجاق‌های قفلی استفاده می‌کردند. پانک ذاتا جنبشی غیرمادی بود که از اکسسوری‌های معمول از جنس طلا و نقره بهره نمی‌برد و از اشیای دم دستی‌تری برای تزئین لباس‌ها استفاده می‌کرد. هم‌چنین پانک‌ها برای نگه داشتن لباس‌های پاره‌ی خود در کنار هم از این وسیله استفاده می‌کردند.

 اما اولین نفر هر کس که باشد، این ویوین وست‌وود و مالکوم مک‌لارن بودند که محبوبیت سنجاق قفلی را افزایش دادند. فروشگاه آن‌ها در لندن الهام‌بخش استایل پانک میان عموم مردم بود. وست‌وود هم کم‌کم به دنیای کوتور راه پیدا کرد و بعد از او برندهای بیشتری از عناصر پانک و به تبع آن سنجاق قفلی در کارشان استفاده کردند.

ورود سنجاق قفلی به دنیای مدورود سنجاق قفلی به دنیای مد
نقش سنجاق قفلی در مد و فشن نقش سنجاق قفلی در مد و فشن

ارتباط برند ورساچه با سنجاق قفلی

ورساچه از برندهایی است که در سبک پانک طراحی نمی‌کند، اما سنجاق قفلی به یکی از نمادهای آن تبدیل شد. الیزابت هرلی در سال 1994 یک بازیگر و مدل ناشناخته بود که باید هیو گرانت را در اکران یک فیلم همراهی می‌کرد. در آن زمان کسی او را نمی‌شناخت و بنابراین هیچ برندی حاضر به همکاری با او نبود. جیانی ورساچه تصمیم گرفت به او کمک کند و لباسی که در انبارش بی‌استفاده مانده بود را به او قرض داد. این لباس یک پیراهن مشکی بود که با سنجاق قفلی‌های طلایی تزئین شده بود و به صورت غیرمنتظره‌ای همه‌ی توجه‌ را به الیزابت جلب کرد. در واقع این لباس باعث معروفیت ناگهانی این مدل شد. از آن شب سنجاق قفلی به یکی از نمادهای ورساچه نیز تبدیل شد که هنوز هم در بسیاری‌ از کالکشن‌های این برند دیده می‌شود.

ارتباط برند ورساچه با سنجاق قفلیارتباط برند ورساچه با سنجاق قفلی
استقاده برند ورساچه از سنجاق قفلیاستقاده برند ورساچه از سنجاق قفلی

کلام آخر

شب یلدا عروس؛ همه وسایل و تزیینات و هدایا

ادامه مطلب

همان‌طور که دیدیم سنجاق قفلی در طول زمان نماد چیزهای زیادی بوده است؛ حق رای زنان، حمایت از اقلیت‌های ستم‌دیده و حتی سمبل جذابیت! این موضوع سنجاق قفلی را به یک اکسسوری محبوب و پرکاربرد تبدیل کرده که همه جا حضور دارد. شما هم می‌توانید با استفاده از آن استایلتان را کمی هیجان‌انگیزتر کنید.

سنجاق قفلی و دنیای مد سنجاق قفلی و دنیای مد

منابع:

www.metropolitanme.com

www.rudolfdethu.com

symbolgenie.com

www.thoughtco.com

www.workovereasy.com

wwd.com

www.davisart.com

منبع: مجله‌ی کمد سارک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا