اینترنت

بازار فیلترینگ در این کشورها حسابی داغ است!

فیلتر کردن و محدود کردن دسترسی کاربران به اینترنت و شبکه های اجتماعی همیشه به عنوان ابزاری محدودکننده توسط دولت ها مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش تکناک، این کشورها برای محدود کردن دسترسی به اطلاعات از روش‌های مختلفی مانند فیلتر کردن URL، مسدود کردن آدرس‌های IP و همکاری با موتورهای جستجو برای حذف نتایج نامطلوب استفاده می‌کنند.

این محدودیت ها با اهداف خاصی اعمال می شوند و می توانند جنبه های مختلف سیاسی، اجتماعی، امنیتی و حتی فرهنگی داشته باشند.

آمار محدودیت اینترنت در جهان

طبق آخرین آمار، در سال 2024، تقریباً 67.1 درصد از جمعیت جهان به اینترنت دسترسی دارند. این رقم نشان دهنده حدود 5.44 میلیارد نفر از جمعیت جهان است که از اینترنت استفاده می کنند. این مقدار از سال 2014 که 2.73 میلیارد نفر به اینترنت دسترسی داشتند تقریباً دو برابر شده است.

از این میزان، نزدیک به دو سوم یعنی حدود 67 درصد، در دسترسی به اینترنت رایگان و شبکه های اجتماعی با محدودیت مواجه هستند و برخی از آنها امکان دسترسی به اینترنت و شبکه های اجتماعی را از طریق فیلترشکن و VPN می یابند. که می تواند خطرات امنیتی زیادی داشته باشد و متعاقباً هزینه های اضافی را متحمل شود.

اینستاگرام و فیسبوک برترین شبکه های اجتماعی فیلتر شده هستند

شبکه اجتماعی که بیشترین فیلترینگ و سانسور را در دنیا تجربه کرده است، فیسبوک است. فیس بوک در حال حاضر بیش از 3.06 میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد که آن را به بزرگترین شبکه اجتماعی جهان تبدیل می کند.

فیس بوک به دلایل مختلف از جمله کنترل محتوا، جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست و حفظ ارزش های اجتماعی در چندین کشور فیلتر شده است و به نوعی در این زمینه رکورددار است.

اینستاگرام نیز از نظر محدودیت دسترسی در کشورهای مختلف در رتبه دوم قرار دارد. اینستاگرام در حال حاضر بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال ماهانه و ۵۰۰ میلیون کاربر فعال روزانه دارد، اما دسترسی به آن در برخی کشورها به دلایل مختلف محدود شده است.

فهرست کشورهایی که فیلتر در آنها اعمال می شود

کره شمالی رهبر کشورهایی است که اینترنت را محدود می کنند

این کشور دسترسی به اینترنت را به شدت محدود می کند و تنها تعداد کمی از نخبگان سیاسی به اینترنت بین المللی دسترسی دارند. اکثر مردم فقط به یک شبکه داخلی محدود به نام Kwangmyong دسترسی دارند که به شدت کنترل می شود.

بیشتر بخوانید:

مافیای فیلترشکن چقدر پول به جیب می زند؟

دیوار بلند و آتشین چین در مقابل اینترنت

این کشور از دیوار آتش بزرگ برای مسدود کردن وب سایت ها و سرویس های خارجی مانند گوگل، فیس بوک، توییتر و یوتیوب استفاده می کند. همچنین بسیاری از محتواها با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی و سایر ابزارهای نظارتی فیلتر می شوند.

البته برای جایگزینی این لیست طولانی فیلتر شده، دولت چین جایگزین هایی را برای جمعیت میلیاردی خود معرفی کرده است که می توان به WeChat، Momo و KyoQio اشاره کرد.

بلاروس محدودیت های شدید در شبکه های اجتماعی

این کشور همچنین دسترسی به اینترنت را در جریان اعتراضات سیاسی قطع می کند و رسانه ها را به شدت سانسور می کند. استفاده از شبکه های اجتماعی و VPN نیز در این کشور محدود شده است.

با توجه به محدودیت های پی در پی و موقت در شبکه های اجتماعی خارجی در این کشور متحد روسیه، تلگرام و وایبر از محبوبیت بیشتری نسبت به سرویس های خارجی برخوردار هستند.

سایر کشورهای پیشرو در فیلترینگ

عربستان سعودی: این کشور عربی خلیج فارس همچنین وب سایت ها و شبکه های اجتماعی را به شدت فیلتر کرده و محدودیت های شدیدی را برای محتوای اینترنتی اعمال می کند.

کوبا: در این کشور آمریکای مرکزی، دسترسی به اینترنت به شدت محدود است و محتویات مختلف با فیلتر کردن کلمات کلیدی و مسدود کردن آدرس‌های IP به شدت کنترل می‌شوند.

روسیه: روسیه سابقه طولانی در محدود کردن اینترنت دارد. فیلترینگ گسترده وب سایت ها و شبکه های اجتماعی خارجی و کنترل محتوای اینترنتی در این کشور به شدت اعمال می شود.

ویتنام: این کشور آسیای جنوب شرقی نیز باید در لیست کشورهای پیشرو در فیلترینگ قرار گیرد. سانسور شدید رسانه ها و شبکه های اجتماعی و کنترل محتوای اینترنتی نیز در این کشور رایج است.

ترکمنستان: در کشور آسیای مرکزی ترکمنستان نیز شاهد دسترسی محدود به اینترنت و فیلترینگ گسترده وب سایت ها و شبکه های اجتماعی هستیم.

تایلند: سانسور سیاسی و فیلتر شبکه های اجتماعی و VPN ها و پیگرد قانونی کاربران به دلیل ارسال محتوایی که مورد تایید دولت نیست، در این کشور آسیای جنوب شرقی اعمال می شود.

*در نگارش این مقاله ایران و ارزیابی وضعیت فیلترینگ در این کشور لحاظ نشده است.

منبع: سایت خبری تک‌ناک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا