موسیقی

«تار و تاریخ» به کاروانسرای سعدالسلطنه رفت



به گزارش آرتونلاین، تابلوی موزیکال چون غبار کاری جدید از پروژه تار و تاریخ ساخته مدیا فرج نژاد با شعری از رهی معیری است. در این اثر مدیا فرج نژاد تار زد و علیرضا درویش هم آواز خواند. همچنین در اجرای این قطعه میشم شکری به نوازندگی دف و ابوالفضل زاهد پور کاخن پرداختند.

مدیا فرج نژاد آهنگساز و طراح پروژه «تار و تاریخ» درباره تابلوی موزیکال چون غبار و حضورش در کاروانسرای سعدالسلطان قزوین می گوید: یکی از دیدنی ترین و زیباترین مکان های قزوین است. کاروانسرای سعدالسلطان». فضایی که همچون نگینی بر انگشتر بازار قزوین می درخشد.

بزرگترین کاروانسرای شهری ایران که به میدان سبز قزوین بسیار نزدیک است. این بنا به دستور سعدالسلطنه حاکم قزوین در دوره قاجار ساخته شده است. معماری های منحصر به فرد و فضاهای خلاقانه آن به قدری زیاد است که می توان به جرات ساخت چندین فیلم از همین کاروانسرا پرداخت، انتخاب مکان کار بسیار سختی بود، زیرا سرتان را به هر طرف می چرخانید، زیبا بود و نسبت ها کاملا رعایت شده بود. یا در ورودی کاروانسرا، یا در صحن های فوق العاده آن، یا در میدان بی نظیرش.

چهارسوک به قدری زیباست که نمی‌توانستیم جای دیگری را انتخاب کنیم، هر طرف دوربین را چرخاندیم زیبا، خلاقیت و تناسبات طلایی بود. تصنیف غبار مانند حاصل درک ما از این زیبایی ها، پویایی بازار و حجره ها، آرامش حیاط ها و زیبایی مکرر حضور مردم و کسبه بود. در هنگام ضبط این قطعه احساس کردم غباری هستم که باد با من در لانه کاروانسرا حمل می کند. امیدوارم در انتقال چنین احساسی موفق بوده باشیم.»

آهنگ چون غبار توسط پویا پیور به صورت داینامیک میکس و مسترینگ شده و ضبط تار در استودیو 54 انجام شده است.

این اثر به کارگردانی، تدوین و تصویرگری مرتضی حاج محمدی و گرافیک میلاد فاتحی انجام شده است.

پروژه «تار و تاریخ» حدود سه سال است که کار خود را با محوریت ساخت قطعاتی برای بناهای تاریخی ایران آغاز کرده است. در این طرح تاکنون حدود سیصد هنرمند از سراسر کشورمان شرکت کرده اند. آلبوم «تار و تاریخ یک» در سال 2023 توانست دو مدال طلا را در مسابقات بین المللی جوایز موسیقی جهانی – 2023 و در رده های بهترین نوازندگی و بهترین موسیقی فولکلور معاصر برای کشورمان به ارمغان بیاورد.

تاکنون دو آلبوم رسمی از آثار «تار و تاریخ» در سراسر جهان منتشر شده است و آلبوم جدیدی از این پروژه در آینده نزدیک منتشر خواهد شد.

منبع: سایت خبری هنرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا