کتاب و ادبیات

تمام هزینه‌های جایزه ادبی شهید «محمدحسین حدادیان» بر دوش پدر و مادر شهید است

تهران – ایرنا – دبیر ادبی دومین جایزه ادبی «محمدحسین حدادیان» گفت: تمام هزینه های مالی این جایزه بر دوش والدین شهید است. زیرا این جایزه نذر فرهنگی خانواده شهید است.

به گزارش ایرنا، مهدی غلامپور پنجشنبه شب در مراسم اختتامیه دومین دوره جایزه ادبی شهید محمد حسین حدادیان وی در باغ کتاب تهران گفت: برای برگزاری این جایزه، فرهاد حدادیان پدر شهید فاطمه تاجیک مادر شهید بود و خودش شهید، همین. هیچ نهادی پشت سر ما نبود و البته نمی خواستیم به جایی وابسته باشیم. امروز به دلیل لطفی که برای انتشار کتاب «گلستان هفتم» کرد، میزبان این نشریه هستیم.

وی افزود: تمامی هزینه های مالی این جایزه بر دوش والدین شهید است. زیرا این جایزه نذر فرهنگی خانواده شهید است. والدین شهدا همیشه به یاد فرزندان خود نذری می دهند و همه این نذری ها خوب است. خانواده شهید حدادیان تحصیلکرده ای هستند که پول خرج کردند و نذر برگزاری جایزه ادبی کردند و اتفاق مبارکی را رقم زدند. خوب است این مثال را دنبال کنید.

دبیر دومین جایزه ادبی محمدحسین حدادیان خاطرنشان کرد: در دوره اول خسرو باباخانی او رهبر ما و این دوره بود قاسم محمدزاده و رکیا کریمی آنها داوران ما بودند.

وی سپس بیانیه هیئت داوران را قرائت کرد که به شرح زیر است: در دومین دوره جایزه ادبی شهید محمدحسین حدادیان، حدود 160 اثر به دبیرخانه ارسال شد که نسبت به دوره اول این جایزه ادبی اندکی کمتر بود. اما از نظر کیفی مشابه آثاری بود که با سطوح عمیق‌تر و پژوهش‌های قوی‌تری مواجه بودیم و این نشان می‌دهد که این جایزه ادبی در نگاه جامعه داستان‌نویسان با جدیت بیشتری نسبت به دوره قبل دنبال شده است.

تمام هزینه های

وی افزود: آثار به دست آمده در این مدت، شناخت عمیق تر جریانات انحرافی و خرافات و شناخت بیشتر شخصیت شهید حدادیان بود. هیئت داوران این دوره مفتخر است از میان 160 اثر رسیده به دبیرخانه، 14 اثر را انتخاب و به عنوان شایسته تقدیر معرفی کند که در مجموعه داستانی منتشر خواهد شد. باشد که دنیای وسیع تری در مقابل چشمان نویسندگان و اهل قلم گشوده شود.

حضرت آقا سه بار از محمد حسین به عنوان «نور» یاد کردند
پدر شهید با بیان اینکه شهادت محمدحسین در دل تهران و داعش بود، گفت: دو روز بعد از شهادت حضرت آقا هیئتی را به منزل ما فرستادند و 14 روز بعد خود ایشان به منزل ما آمدند. وی سه بار از محمد حسین به عنوان «نور» یاد کرد و گفت: پس از شهادت محمد حسین پرچم راه این شهید به خانواده وی تحویل داده می شود.

تمام هزینه های

وی ادامه داد: بنا به فرمایش حضرت آقا تصمیم گرفتیم فرقه های ضاله به ویژه صوفیه را روشن کنیم. متوجه شدیم که خیلی ها تشنه این معرفت هستند و در این مسیر با خانم غلامپور آشنا شدیم و جایزه ادبی محمدحسین شکل گرفت. خیلی ها کنار ما ایستادند و خیلی ها هم که انگیزه نداشتند، انگیزه نوع شهادت محمدحسین بودند.

این پدر شهید تصریح کرد: همه حاضر نیستند با توجه به نفوذی که این گروه ها دارند از فرقه های انحرافی و نوظهور بنویسند. کسانی که رمان و داستان نوشتند و نوشتند باید بدانند که شهدا هر قدمی که برمی دارند نمی گذارند دین بر دوششان باشد و جبران می کنند.

حدادیان افزود: در امر نشر از ما حمایت قاطع کردند و از آنها تشکر می کنم و برای تک تک آنها آرزوی موفقیت دارم. کتاب «گلستان هفتم» را خواندم و با هر داستانی یاد روز شهادت محمدحسین افتادم. همه دست اندرکاران چاپ این کتاب باید مطمئن باشند که تاثیر آن را بر نسل و کار و زندگی خود خواهند دید و برکت آن را خواهند دید.

کتاب «گلستان هفتم» نوعی فناوری فرهنگی است
مسعود فرزانه مدیرعامل آستان قدس رضوی (منتشر شده) گفت: کتاب «گلستان هفتم» نوعی فناوری فرهنگی است. در ابتدای ورودم به عرصه نشر، نام «گلستان هفتم» را از زبان همکارانم شنیدم و به آن علاقه مند شدم. این کتاب را بعد از چاپ خواندم و با اتفاقی فراتر از کتاب مواجه شدم. در واقع فضایی ترکیبی از کتاب، نذر فرهنگی و موضوعی چالش برانگیز بود که طراحی آن به شجاعت نیاز داشت. این جایزه یک رویداد چند منظوره است که می تواند الگویی برای حرکت های آینده باشد.

مدیر عامل به این نشریه تصریح کرد: از نظر ما شهدا زنده اند اما برخی شهدا زنده ترند زیرا این شهدا مشعل هدایت هستند و وارد فضای هولناکی می شوند که هیچکس وارد آن نشده است. شهید محمدحسین حدادیان پرچمدار یکی از این فضاهاست. موضوع دیگر استفاده از فضاهای عظیم نذری است که بیشتر تبدیل به پول و گوسفند شده است اما نذری در این واقعه به کتاب و جریان خاصی تبدیل شده است. این موضوع باید الهام گرفته و منتشر شود. باید کمک کرد که این مدل جدید پر برکت و درخشان تر باشد. ما این حرکت را در انتشارات جدی می گیریم.

برخورد با شهدا در دوران معاصر به یک مشکل مضاعف تبدیل شده است
وی با بیان اینکه پرداختن به ایثارگران در دوران معاصر به یک مشکل مضاعف تبدیل شده است، اظهار داشت: از سوی دیگر سکوت در قبال شهدا و شهادت خصلت برخی نویسندگان است. از سوی دیگر، کلیشه‌سازی، قهرمان‌سازی باعث می‌شود که شهدا انسان‌هایی دست نیافتنی شوند. برای اینکه در این دوگانگی نیفتیم و مسیر درست را طی کنیم، باید اجازه دهیم فونت های جدیدی ظهور کنند. مانند آنچه در این رویداد رخ داد.

فرزانه ادامه داد: جایزه ادبی شهید حدادیان توانسته بخشی از این داستان را با یک داستان کوتاه پوشش دهد. اگر وظیفه نویسنده در این زمینه به درستی انجام شود، میل به تکثیر ایجاد می شود. اگر نویسنده ای را تکریم کنیم دیگران هم می خواهند مثل او تقلید کنند و بنویسند و به این ترتیب جریان چند برابر می شود.

وی افزود: گفت و گو نیازمند ابزار و روش های خاص خود است. امروز باید از رسانه استفاده کنیم و رسانه امروز ما داستان است. با ساختن و خلق داستان، رسانه تولید می کنیم. مثلاً در کتاب «گلستان هفتم» که 22 داستان دارد، 22 رسانه برای مبارزه با فرقه های باطل ایجاد شده است. داستان های این کتاب سوال برانگیز و چالش برانگیز هستند، اما پاستوریزه نیستند. در این داستان ها بخشی از وحشی گری و شیطنت به تصویر کشیده شده است. روایات کامل است و توضیح اضافی ندارد. داستان ها جذاب هستند و مخاطب را درگیر می کنند.
وی خاطرنشان کرد: ادبیات انقلاب اسلامی دچار یک مشکل است و آن این است که ما بچه زمانه خود نیستیم و لحظه را درک نمی کنیم. وقتی موضوع کهنه می شود، افراد غیر نویسنده شروع به نوشتن می کنند. ما باید فرزندان زمان خود باشیم. امروز ما به متن و محتوا نیاز داریم و باید رسالت خود را در این زمینه به درستی انجام دهیم.

او عاشق محمدحسین شهید نهضت و بنیانگذار انقلاب بود
فاطمه تاجیک مادر شهید حدادیان با بیان اینکه با انتشار کتاب «گلستان هفتم» کار بزرگی در عرصه نشر انجام داده است، گفت: جایزه ادبی محمدحسین به وصیت و کمک شهید اتفاق افتاد. یکی از القاب محمد حسین خادم حسین است. حضرت آقا لباس بنده را بوسید و ما به این بوسه افتخار می کنیم. محمد حسین در کسوت خادمی در دنیا و در کسوت خادم معنوی حضرت سامان الحجج است. محمدحسین بارها در حرم امام رضا دیده شده و گفته است که بنده هستم.

وی ادامه داد: محمد حسین 20 ساله بود که عازم سوریه شد. او خیلی چیزها به من گفت. حالا می فهمم که چرا اینقدر از سقیفه می گفت و به حضرت علی (ع) عشق می ورزید. محمد حسین پیامش را به من رساند. پیام او این بود که «روزی پرچمدار خون من خواهی شد و باید به آن به چشم یک مأموریت نگاه کنی». محمدحسین می گفت مادر شهید خیلی خوب است ولی شهیدی که تیر بخورد و تمام شود نه، شهیدی که جریانی ایجاد کند و انقلاب کند. خوشبختانه این اتفاق برای او افتاد.

معرفی آثار شایسته و افراد برگزیده

11 اثر شایسته تقدیر در دومین دوره جایزه ادبی شهید محمدحسین حدادیان عبارتند از:
هدا حشمتیان با کار سترون
مرضیه ولی حصاری اثر گلستان هفتم
طاهره معلم چی با اثر ترده
فرزانه زینلی با آدم برفی شیری
مریم اژدری با جلوه خورشید در خانه
کمیل عباسی با اثر مستور
مرضیه خلیلی با اثر مثبت ۲
سمانه تبریزی با جلوه ایستادن در غبار
قاسم پور محدث اثر سید بهایی
حدیث عباسی با اثر خون سرخ
مهدی زارع با افکت شلاق

تمام هزینه های

افراد برگزیده:
مقام اول: میثم محمدی با کار انوسی
نایب قهرمانی دوم: خدیجه حسینی با اثر «به خاطر گلناز».
مقام سوم: محمدرضا مهرآریا با کار برج جنگا

پس از تجلیل از نویسندگان 14 اثر برگزیده کتاب «گلستان هفتم» و یک عکس یادگاری، از کتاب «گلستان هفتم» و لوح یادبود شهید محمدحسین حدادیان رونمایی شد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا