کتاب و ادبیات

هوشنگ مرادی کرمانی: آرزو داشتم چخوف شوم

تهران – ایرنا – نویسنده پیشکسوت کودک و نوجوان با تاکید بر اینکه آرزو دارم چخوف شوم، گفت: به این فکر می کنم، تکلیف کسانی که می خواهند من باشند چه می شود؟ نامها نردبانی هستند که نوجوانان از آن عبور می کنند. 10 نویسنده الگوی من بودند اما امروز به من یادآوری شد که من یک قدم هستم و امیدوارم این قدم متزلزل نباشد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی جایزه بین المللی داستان کوتاه گارنت، اختتامیه نخستین دوره جایزه بین المللی داستان کوتاه گارنت با معرفی برگزیدگان، شامگاه 28 مردادماه در تالار استاد برگزار شد. جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

هوشنگ مرادی کرمانی وی با اشاره به اینکه جوایز زیادی دریافت و ارائه کرده است، گفت: ماجرای اهدای جوایز به نام من متفاوت است. وقتی به کسی می گویند قرار است جایزه ای به او بدهند، او وظیفه دارد بداند کارش تمام شده است. سه سال پیش از نوشتن خداحافظی کردم و امشب دوباره به یادم افتاد. اگر این جایزه ادامه پیدا کند من اسم می شوم و این یعنی هرکس جایزه ای به نامش دارد طوری کار کند که نسل های مختلف کارهایش را ادامه دهند.

وی افزود: بسیاری از بزرگان الگو شدند و همه جوانان آرزوی تبدیل شدن به این افراد را دارند. من رویای چخوف شدن را داشتم و نمی‌دانم برای کسانی که می‌خواهند من باشند چه می‌شود؟ نامها نردبانی هستند که نوجوانان از آن عبور می کنند. 10 نویسنده الگوی من بودند اما امروز به من یادآوری شد که من یک قدم هستم و امیدوارم این قدم متزلزل نباشد.

مرادی کرمانی گفت: از بین آثار داستانی «ماه نارنجی» را به دلیل نثر درست و لحن فانتزی آن انتخاب کردم که آینده درخشانی در انتظار نویسنده این اثر است.

همچنین جایزه ویژه هوشنگ مرادی کرمانی در اولین جایزه بین المللی داستان کوتاه گارنت در بخش نوجوانان زرتشت چاوشی جایزه برای داستان “ماه نارنجی”.

داستان ما را نجیب و مهربان می کند

سروش صحت وی همچنین در مراسم اختتامیه اولین جایزه داستان نویسی گارنت گفت: این جشنواره چقدر صمیمی و لذت بخش بود و چقدر مهم است که حضور زنان و دختران ما در ادبیات هر روز قوی تر می شود.

وی ادامه داد: از صمیم قلب آرزو دارم این جایزه ادامه داشته باشد. تداوم جوایز آنها را معنادار می کند. هر چه جوایز تداوم داشته باشد جایزه غنی تر می شود و امیدوارم این جایزه با همین کیفیت ادامه پیدا کند.

صحت گفت: شعار داستان زندگی است و زندگی برای من قصه است. همه داستان ها روی زندگی ما تاثیر می گذارند و زندگی من هم تحت تاثیر داستان ها بوده است. وقتی غمگین هستیم از طریق ادبیات با غم ها و رنج های بزرگ تری آشنا می شویم و کسانی را می بینیم که رنج های بزرگ تری را پشت سر گذاشته اند.

وی افزود: داستان هاست که ما را بزرگ و مهربان می کند، گریه می کنیم، رنج می بریم، زندگی را زنده می کنیم و با قصه ها بیشتر زندگی می کنیم. ما خوش شانسیم که در آینده نویسندگان خوب زیادی خواهیم داشت. منتظر کارهای بعدی برندگان این رویداد هستم.

در قسمت داستان نویسی کودک و نوجوان ستایش بهرام نژاد برای داستان “تنهاتر از هیچ”، اشکان محمودی برای داستان «راه موسی» روح انسان برای داستان رمز و راز مدرسه من: دختر گمشده امیرحسین مددکار بایریا برای داستان “من کجا هستم، من کجا هستم؟” قدردانی کرد

اولین جایزه داستان نویسی گارنت به طور مستقل برگزار شد

مدیرعامل پلتفرم گارنت در این مراسم اظهار داشت: در باشگاه نوآوری و فناوری یونسکو کارهای زیادی انجام دادیم و جای خالی یک بستر مرکزی در آموزش احساس شد. دغدغه من این بود که چرا بستر آموزش جامع برای فارسی زبانان نداریم.

پیمان مرزی وی ادامه داد: در سوئیس با مدرسه «رزه» مواجه شدم و با مدل جدیدی از آموزش در کشورهای پیشرفته مواجه شدم. مدل مدارس ما به اصطلاح «مدرسه پارکینگ» است و مدل آموزشی این مدارس شبیه ودیعه کوتاه مدت است. در یونسکو، ما یک کمیته یادگیری مادام العمر داریم. از ابتدای تاسیس گارنت با اساتید بزرگی برای آموزش آنلاین شروع به همکاری کردیم و این موضوع برای آموزش 50000 نفر مورد استقبال نخبگان رشته های مختلف قرار گرفت. بعداً تصمیم گرفتیم این رویداد را به یک تریبون تبدیل کنیم و کار خود را در کشورهای فارسی زبان ادامه دهیم.

یکی از اعضای بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: در این راستا موفق به آموزش 500 هزار نفر شدیم. ما هزار دوره در گارنت داشتیم و در 370 مدرسه در مناطق کم برخوردار استعداد پیدا کردیم. در افغانستان یک مدرسه آنلاین دخترانه راه اندازی کردیم، در تاجیکستان و ازبکستان آموزش جامع شاهنامه و همچنین آموزش فرهنگی و هنری به زبان فارسی داشتیم و همچنین به 100 معلم افغان آموزش های تخصصی دادیم.

سرحدی در ادامه درباره برپایی 7 جایزه توضیح داد: جایزه داستان کوتاه گارنت را برگزار کردیم. نزدیک به 1500 اثر در دو رده کودک و نوجوان و جوانان و بزرگسالان دریافت کردیم و اولین جایزه هوشنگ مرادی کرمانی را در این دوره اعطا می کنیم. در نهایت فارسی زبانان 17 کشور هزاران اثر را به دبیرخانه ارسال کردند. اولین جایزه داستان نویسی گارنت به طور مستقل برگزار شد.

وی با تشکر از سارا سالار دبیر این مراسم افزود: امیدوارم این جایزه را ادامه دهیم و معتقدم همه باید در کنار هم باشیم.

سارا سالار وی همچنین با ذکر خاطره ای بیانیه اولین جشنواره داستان نویسی گارنت را قرائت کرد.

همچنین افراد برتر این بخش عبارتند از:

نفر اول: زرتشت چاوشی برای داستان “ماه نارنجی”

نفر دوم: ماهور هژبری برای داستان “ما سه نفریم با گوسفندها هزار می شویم””

نفر سوم: ابوالفضل حقی برای داستان “ماموسیک”

در بخش داستان نویسی جوانان و بزرگسالان از هانیه مقدس برای داستان “حاشیه در حاشیه” علیرضا رضایی برای داستان “در انتظار مونا” گولارا چگینی برای داستان “بی نام”، فهمیه سجادیه برای داستان “او گفت نه” سارا جهان آرایی برای داستان “سایگی” معصومه متشکرم برای داستان “خانه”، حسین رمضانی برای داستان “OVS”، فاطمه چگنزی برای داستان «دختر احمدآباد» فاطمه اکبرزاد سراج برای داستان «فصیق» فاطمه لیالی از او برای داستان «آخرین عمل» تقدیر شد.

همچنین افراد برتر این بخش عبارتند از:

نفر اول: مهسا غفاری مقدم برای داستان «بین ما فقط یک دریای شمال است»

نفر دوم: مهدی پورفرد برای داستان “خاک سی ساله”

نفر سوم: بهار اصلانی مقدم برای داستان «در تمنا سانستول»

جایزه ویژه اقامت فرانسه به یاسین کیانی جایزه برای داستان «ابن السبیل».

گارنت اولین پلتفرم استعدادیابی و مهارت آموزی ایران است که با رویکرد استعدادیابی و مهارت آموزی با آموزش های بین المللی افراد را به خودشناسی و کشف استعداد تشویق می کند. در راستای پیشبرد این هدف ارزشمند، آکادمی گارنت صدها دوره و کارگاه آموزشی، چندین رویداد و چندین جشنواره و مسابقه بین المللی برگزار کرده است. گارنت در نظر دارد با برگزاری این مسابقات افراد مستعد، خلاق، مبتکر، سخت کوش، ریسک پذیر، متخصص، مسئولیت پذیر، با انگیزه و متعهد را بشناسد و آنها را به مسیر موفقیت هدایت کند.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا