کتاب و ادبیات

رفع ابهامات جنگ با تالیف تاریخ/ «یادگاران»؛ حقایقی که راستی‌آزمایی شده است

تهران – ایرنا – نویسنده کتاب «یادگاران» گفت: کتاب های زیادی در حوزه دفاع مقدس خواندم که برخی از آنها حقایق را بیان کردند اما در برخی که تعداد قابل توجهی هستند، اغراق و دروغ وجود دارد. و حقایق جنگ را بیان نکرده اند، ولى مطالبى که در کتاب «خاطرات» آمده، تصدیق شده است.

حسن قوی است وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره کتاب «یادگاران» که در سال 1403 منتشر شد، توضیح داد: دوستان قدیمی و اهل مسجدی که از 16 یا 17 سالگی آنها را می شناسم و این روزها (اول نیمی از سال 1403) به 65 سال رسیده ایم. می خواستند کتابی درباره اقدامات سال های جنگ تهیه کنند، با اینکه می دانستم کار سختی است، شروع به نوشتن این کتاب کردم.

افرادی که از جنگ جان سالم به در برده بودند، دوست نداشتند از اقدامات آن سال ها صحبت کنند

نویسنده کتاب «یادگاران» درباره نحوه جمع آوری اطلاعات این کتاب توضیح داد: این کتاب ششمین اثری است که از من منتشر شده است. در زمان نگارش سایر آثارم در فضای مجازی به دنبال اطلاعات بودم و از کتاب های منبع نیز اطلاعاتی را استخراج می کردم. با استفاده از این اطلاعات و همچنین اطلاعات خودم، کتابی نوشتم. در حالی که برای نوشتن کتاب «یادگاران» باید با بازماندگان جنگ مصاحبه می کردم.

وی افزود: بسیاری از افرادی که از جنگ جان سالم به در برده بودند دوست نداشتند از اقدامات آن سال ها صحبت کنند. فکر می کردند ریا است. من مجبور شدم در مورد لزوم نوشتن چنین کتاب هایی برای آنها توضیح دهم، زیرا نسل جوان به این اطلاعات نیاز دارد، باید کتاب باشد تا زمانی که ما نیستیم، حقایق معلوم شود.

رفع ابهامات جنگ با تدوین تاریخ/

جلد کتاب

کسانی که جنگیدند متهم نیستند

قوی البنیه در ارزیابی آثاری که در حوزه دفاع مقدس منتشر شده است، گفت: کتاب های زیادی در حوزه دفاع مقدس خواندم که برخی از آنها حقیقت را بیان کردند، اما در برخی از آنها که تعداد قابل توجهی است. ، مبالغه و دروغ است و حقایق جنگ در آن است که اعلام نکرده اند. ضمناً مواردی که در کتاب «یادگاران» نوشته شده، صحت سنجی شده است.

برخی از کتاب های حوزه دفاع مقدس حقیقت را بیان کرده اند، اما در برخی که تعداد قابل توجهی هستند، اغراق و دروغ وجود دارد.

این نویسنده با اشاره به اینکه برخی از خاطرات کتاب توسط خود وی و برخی دیگر توسط افراد دیگر نقل شده است، ادامه داد: قصد من از نگارش این کتاب این بود که نسل جدید را آماده کنم تا بدانند اگر نتوانیم به کسانی که رفتند جنگ رفتند خوب دفاع کردند و اگر پرسیدند چرا به جنگ رفتی؟ بیایید این کتاب را با تمام مستنداتش ارائه کنیم تا فردی را که 10 روز در کانال گیر کرده بود ببینند و اگر سرش را بلند کرد با تشک به او ضربه زدند، کسی که 10 روز در یک راهروی باریک از حمام استفاده کرد. و آنجا خوردند، مردمی که برای زنده ماندن خود را در میان شهدا کشتند، چه شرایطی را پشت سر گذاشتند؟ داستان های زیادی وجود دارد که برای من بسیار جالب بود.

وی با اشاره به اینکه برخی از عکس های کتاب تار هستند، افزود: کتاب با عکس های رنگی به جا مانده از آن سال ها منتشر شده است، اصل برخی از عکس ها نیز تار است و این مشکل چاپی ندارد. قصد و نظر ما این بود که بتوانیم کاری را که جوانان در آن سالها انجام دادند، احیا کنیم تا مردمی که جانشان را دادند، جنگیدند و زحمت کشیدند، سرزنش نشوند و تا این حد ظلم نشوند.

نزدیک به 27 هزار عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس منتشر شده است

قوی البنیه با اشاره به اینکه دشمن در عرصه رسانه و اقدامات نرم فعال است، ادامه داد: در حوزه رسانه هم مطالعه کردم، دشمن نتوانست در میدان جنگ ما را شکست دهد، به همین دلیل در حوزه فرهنگی و ذهنی کار کرد. از جوانان بسیاری از مسائل می تواند تحت تاثیر اتفاقات دیگر شکل بگیرد. مانند مسائل و مشکلات پس از جنگ که برای خانواده ها پیش می آید، فضا به گونه ای است که دشمن به راحتی می تواند بر افکار تأثیر بگذارد.

قصد دارم بیوگرافی داوود، رسول و علیرضا خالقی پور را بنویسم. آنها شهدایی بودند که پدرشان هم رزمنده بود

این نویسنده با بیان اینکه روند کتاب در جلد دوم و سوم تغییر نخواهد کرد، ادامه داد: من مجبورم و رسالتم این است که هر اتفاقی افتاده را بگویم. در مراحل نگارش کتاب گاهی مجبور بودم شکل روایت را خاطره انگیز و جذاب کنم، البته بعد از تغییر متن، درستی آن را با مردم هماهنگ می کردم. امیدوارم بتوانیم این زمینه را برای افرادی که در این مجموعه نیستند فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به 27 هزار عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس منتشر شده است، ادامه داد: مردم باید در عرصه تاریخ فعالیت بیشتری داشته باشند زیرا اگر تاریخ نوشته نشود از بین می رود. زوایای پنهان باید برای نسل های آینده روشن شود.

قوی البنیه درباره برنامه هایش پس از انتشار سه جلد کتاب یادگارانگفت: قصد دارم زندگی نامه داوود، رسول و علیرضا خالقی پور را بنویسم. آنها شهدایی بودند که پدرشان هم رزمنده بود. حدود 140 شهید مسجد داریم که می خواهم از بدو تولد تا زمان شهادت آنها را ثبت کنم چون لازم است جامعه با زوایای زندگی آنها آشنا شود. اگر قولی دادند به عهد خود وفا کردند.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا