کتاب و ادبیات

سیدعباس صالحی در زمان وزارت توجه ویژه‌ای به سمن‌های حوزه کتاب داشت

تهران- ایرنا- معاون آموزشی دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه در دوران تصدی «سید عباس صالحی» در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دولت از مسئولیت در حوزه کتاب دست برداشته بود، گفت: پرداخت ها توجه به نقش مردم، انجمن ها و نهادهای حمایتی غیردولتی در این زمینه یکی از مهمترین اقدامات آن دوران است.

محسن حاجیزین العبدینی در گفت و گو با خبرنگار کتاب ایرنا درباره سال هایی که سید عباس صالحی وی در دولت دوازدهم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. وی گفت: زمانی که معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر عهده داشت، دوران طلایی کتاب و کتابخوانی در چهار دهه اخیر بود. او اهل کتاب و مطالعه است و به فرهنگ کتابخوانی اعتقاد داشت، زمینه فعالیت فرهنگیان اصیل و دوستداران فرهنگ و مطالعات را فراهم کرد و دوره خود را دوره طلایی کتاب قرار داد.

معاون آموزشی دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه صالحی در دوران معاونت و وزارت با مشاوران کاردان همکاری داشته است، ادامه داد: مشاوران صالحی برنامه های خوبی را در حوزه کتاب اجرا کردند و به همه مولفه های کتاب توجه کردند. حوزه کتاب صالحی به نویسندگان، ناشران، کتابفروشان، کتابخوانان و سایر گروه های این حوزه توجه داشت. گروهی که با او همکاری می کردند به همه فعالان کتاب توجه ویژه ای داشتند. این روند به گونه ای مؤثر بود که کتابفروش، ناشر، کتابخانه و سایر مؤلفه ها همگی مورد حمایت قرار گرفتند و همه نقش خود را به درستی ایفا کردند.

سید عباس صالحی در دوران وزارت خود توجه ویژه ای به حوزه کتاب داشت

محسن حاجیزین العبدینی، استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی

حمایت از حوزه کتاب در دوره وزارت صالحی

حاجیزین العابدینی با بیان اینکه در زمان تصدی صالحی افزود: توجه به نقش مردم، حمایت از تشکل ها و نهادهای مردم نهاد در حوزه کتاب یکی از مهمترین اقداماتی بود که در دوران تصدی ایشان اتفاق افتاد و تاثیر آن را دیدیم. . حتی دولت سیزدهم هم تلاش کرد همین مسیر را طی کند.

بازرس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، اقدامات صالحی در دوره معاونت فرهنگی و وزارت را موجب رونق و توسعه کتاب و کتابخوانی در کشور دانست و گفت: شاهد تاثیر اقدامات بودیم. وزارت فرهنگ در آن دوره. این کاری نبود که صالحی به تنهایی انجام دهد، بلکه شرایط را برای فعالیت انجمن های علمی و نهادهای فرهنگی فراهم کرده بود و توانستند نقش خود را به درستی ایفا کنند. این یک کار عمیق و ریشه دار بود.

سید عباس صالحی در دوران وزارت خود توجه ویژه ای به حوزه کتاب داشت

سید عباس صالحی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی

به گزارش ایرنا، سید عباس صالحی گزینه پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 1343 در مشهد متولد شد و فرزند مرحوم آیت اللهی بود. میرزاحسن صالحی (درگذشت 1396)

او به تحصیل علوم حوزوی پرداخت و در دانشگاه، در دو حوزه علمیه مشهد و قم در محضر آیات اعظم به تحصیل فلسفه پرداخت. وحید خراسانی، جواد تبریزی، سید عزالدین زنجانی، میرزا علی آقا فلسفی. و دیگران مطالعه کرده اند; هر چند که لباس روحانیت به تن ندارد.

صالحی در مباحث فلسفی نیز در محضر اساتید است ابراهیمی دینانی، انصاری شیرازی، جوادی آملی و حسن زاده آملی از سال 1370 به تدریس دروس فقه، فلسفه و کلام اسلامی در حوزه و دانشگاه مشغول بوده است.

سید عباس صالحی در دولت یازدهم به عنوان معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد و در تاریخ 28 مهر 1395 پس از استعفای وزیر فرهنگ وقت به سمت سرپرست این وزارتخانه منصوب شد و در تاریخ 28 مهر 1395 به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب شد. 17 مرداد 1396 توسط حسن روحانی وی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم به شورای اسلامی معرفی شد و توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.

در 27 خرداد 1401 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان نماینده ولی فقیه در موسسه اطلاعات و روزنامه اطلاعات و مدیر مسئول این روزنامه منصوب شد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا