کتاب و ادبیات

مستند«حکمت در سپهرِ معنویت»؛ فیلمی درباره‌ اندیشه و آثار منوچهر صدوقی سها

تهران- ایرنا- مستند «حکمت در سپهر معنویت» فیلمی از زندگی، آثار و سیره علمی و فرهنگی «منوچهر صدوقی سها» استاد و پژوهشگر حکمت و عرفان اسلامی است که از پنجشنبه پخش می شود. 4 مرداد ساعت 19 از شبکه چهار سیما.

دریافت کنید
23 مگابایت

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، مستند «حکمت در سپهر معنویت» فیلمی از زندگی، آثار و سیر علم و فرهنگ است. منوچهر صدوقی سها وی استاد و محقق حکمت و عرفان اسلامی است. این مستند بیست و پنجمین فیلم از مجموعه مستندهای «آینه عمر» است که توسط گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار تولید شده است. صدرا صدوقی و کارگردانی محراب محمدزاده روی آنتن این شبکه تلویزیونی می رود.

کارگردان این فیلم مستند با اشاره به بخشی از زندگینامه منوچهر صدوقی سها گفت: استاد صدوقی سها در سال 1327 در اردبیل به دنیا آمد. او فیلسوف، عارف، نویسنده و حقوقدان است. وی تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته حقوق تا مقطع کارشناسی در دانشگاه تهران ادامه داد و پس از آن به دلیل اشتیاق فراوان به تحصیل علوم عقلی، تحصیلات خود را نزد بزرگان در رشته حکمت و عرفان اسلامی در رشته فلسفه در تهران.

محراب محمدزاده افزود: این استاد شهیر حکمت و عرفان اسلامی در دوران تحصیلی خود در درس بزرگ ترین حکمای ایران از جمله حاضر شد. سید محمدکاظم عصار، سید ابوالحسن رفیعی قزوینی، ابوالحسن شعرانی، علی محمد جلستانی، علامه طباطبایی، علامه جعفری. و بسیاری از بزرگان اندیشه ایرانی و اسلامی را درک کردند و در واقع خاطره و یادآوری از حکیمان بزرگ ایران زمین است.

کارگردان مستند «حکمت در عالم معنویت» به میراث علمی صدوقی سها اشاره و تصریح کرد: بیش از 60 عنوان کتاب توسط صدوقی سها تالیف، ترجمه و ویراستاری به جامعه علمی ایران رسیده است که از جمله مهمترین آنهاست. کتاب «تاریخ» حکیمان و عرفای متأخر درباره ملاصدرا در بیش از 1700 صفحه است؛ اثری که در آن مؤلف پس از اشاره اجمالی به رابطه عقل و شریعت، به شرح تاریخ فلسفه از م. دوران ترجمه به دوره حاج ملا هادی سبزواری چک ها برای این منظور دوره های فلسفه را به 9 دوره تقسیم کرده و پس از آن به معرفی چهره های شاخص هر دوره می پردازد. معرفی هر فیلسوف با خلاصه ای از آراء و آثار وی همراه است.

وی افزود: با توجه به جایگاه و اهمیت کتاب «تاریخ حکما و متأخرین عرفای ملاصدرا» در جهان اسلام و اسلام، با کمک روایتی جمعی از اساتید برجسته حکمت و فلسفه اسلامی، به ویژه در مستند حکمت در جهان «معنویت» در این کتاب مهم و تأثیرگذار مطرح شده است.

محمدزاده افزود: در این مستند برای اولین بار سخنانی کوتاه از آن مرحوم احمد مهدوی دامغانی استاد ممتاز دانشگاه هاروارد آمریکا نیز درباره آشنایی و ارتباط این استاد فقید با منوچهر صدوقی سها برای حاضران صحبت کرده است.

وی در پایان گفت: در مستند «حکمت در سپهر معنویت» با همراهی اساتید مهدی محقق، بهاءالدین خرمشاهی، حسن سید عرب، محمود شیخ، مصطفی فرهودی و سید محمد مهدی رفیع پور زندگی، آثار و اندیشه های دینی و عرفانی منوچهر صدوقی سها بررسی و به تصویر کشیده شده است.

«آینه عمر» کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما است که در آن زندگی، رفتار علمی و فرهنگی و میراث پژوهشی 26 چهره سرشناس حوزه علوم انسانی، فرهنگ و هنر ایران به تصویر کشیده شده است.

مجموعه مستند «آینه عمر» پنجشنبه ها ساعت 19:00 و تکرار آن جمعه ها ساعت 12:30 پخش می شود.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا