کتاب و ادبیات

فرهنگ به مدیری صبور و دوراندیش مثل صالحی نیاز دارد/ او صندلی وزارت را معتبر می‌کند

تهران – ایرنا – منتقد ادبی با تاکید بر اینکه سید عباس صالحی مطلقاً دیدگاه جناحی نداشت، گفت: فرهنگ و هنر حوزه ای نیست که برای آن تصمیمات فوری، فوری و چکشی گرفته شود. این بخش به وزیر صبور، دوراندیش و غیر جناحی مثل صالحی نیاز دارد.

ابراهیم زاهدی مطلق در گفتگو با خبرنگار کتاب ایرنا درباره دوره معاونت و وزارت سید عباس صالحیگفت: ویژگی خاص فردی که قرار است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شود این است که باید کتابخوان باشد. ویژگی اصلی صالحی کتابخوان بودنش بود.

ویژگی صالحی این بود که اهل کتاب خواندن بود، وقتی صحبت می کرد معلوم بود که اهل کتاب بوده و هست.

وی که پیش از این داور جشنواره های ادبی از جمله جایزه جلال بود، ادامه داد: وزیر فرهنگ باید در حوزه کتاب تبحر داشته باشد، تسلط بر سینما، هنرهای تجسمی و موسیقی نمی تواند وزیر فرهنگ ۶ دانگ تولید کند. در کشورهای متمدن، افرادی هستند که در زمینه کتاب (نه تنها رمان و داستان) و به خصوص داستان مهارت دارند.

به گفته این روزنامه نگار یکی از ویژگی های فردی عباس صالحی فردی صبور و آگاه است. حتما در هر جلسه معمولی و ساده ای که شرکت می کرد، پیشنهاد خوبی داشت.

فرهنگ به مدیری صبور و با بصیرت مانند صالحی نیاز دارد/ صندلی وزیر را معتبر می کند

ابراهیم زاهدیم‌طلق، نویسنده، منتقد ادبی، روزنامه‌نگار

صالحی مدیری بلندپایه بود

زاهدیم‌طلق با اشاره به اینکه وزیر فرهنگ سیاست‌های فرهنگی را طبق قانون انجام و اجرا می‌کند، ادامه داد: اگر سیاست‌ها درست باشد، مثلاً قراردادهای ناشر و نویسنده، تهیه‌کننده و بازیگر اصولی و قانونی باشد، بحثی مانند معیشت هنرمند درست می شود. وزیر ارشاد مسئولیت سیاست گذاری کلان، اجرای سیاست های کلان و قوانین را بر عهده دارد.

صالحی مدیری با تفکر و نگاه ارشد است، خود را به مسائل کوچک مشغول نمی کند و وقتش را تلف نمی کند.

این منتقد ادبی با تاکید بر اینکه سید عباس صالحی مدیری با تفکر ارشد بود، گفت: گاهی مدیران ارشدی داریم که تفکرشان ارشد نیست و فکرشان کوچک است، در پایین هستند و فقط جایگاهشان ارشد شده است. اما صالحی مدیری با تفکر ارشد و نگاه ارشد بود، خودش را به مسائل کوچک اذیت نمی کرد و وقتش را تلف نمی کرد، در مسائل مهم هم نظر داشت.

وی با ارائه دو نمونه از شیوه مدیریتی سید عباس صالحی اظهار داشت: یکی از جلساتی که صالحی در آن حضور داشت جلسه انتخاب دبیر جایزه جلال با مدیریت بود. مهدی قزلی جایزه جلال در چهار بخش رمان، داستان کوتاه، مستند و نقد ادبی است. در گروه و توسط مدیریت تبدیل به فردی مسلط، توانا و معرفی شده، کتاب دوست هم بود، اما در حوزه مستند و همچنین بارها در بخش های مختلف بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایران (که بعدها با چندین مجموعه دیگر ترکیب شد). ، وزارت فرهنگ و ارشاد و ادارات مختلف همکاری داشتند.

این روزنامه نگار درباره پاسخ صالحی به پیشنهاد منشی متمرکز بر مستند توضیح داد: صالحی هیچ وقت به ما نگفته فلان کار را انجام بدهیم و ما را از کاری منع نکرد، بلکه نظرش را گفت و به صلاح دید اضافه کرد. یعنی نظراتش را به مؤدبانه ترین حالت گفت. فکر می کردیم صالحی از این ایده خوشحال می شود. اما او گفت که مهمترین بخش جایزه جلال بخش رمان و داستان است و بهتر است دبیر آن از یک نویسنده و داستان نویس به مستندساز تبدیل نشود و بهتر است دبیر جایزه یک نفر باشد. نویسنده و داستان نویس

وی افزود: اگرچه جایزه جلال چهار قسمتی است و عرق ما بیشتر روی نوشتن بود تا مستندسازی، اما فکر صالحی درست تر از ما بود. صالحی همیشه نکات و پیشنهادات خوب و تکنیک دقیقی داشت.

همه مسائل فرهنگی کشور در وزارت فرهنگ حل نمی شود

زاهدی مطلق با اشاره به سال هایی که بحث مدافعان حرم بسیار داغ شد، تصریح کرد: در آن سال ها مطلبی تهیه کردیم و نام آن را «مدافعان حرم» گذاشتیم و مراسم اختتامیه آن را در قم برگزار کردیم. صالحی آنجا سخنرانی سیاسی کرد، تاکید می کنم که سخنرانی می کرد و از روی متن نمی خواند. به جرأت می توانم بگویم که تا به حال از تمام سیاستمدارانی که دیده ام چنین سخنرانی استراتژیک و مفصلی نشنیده ام.

اگر صالحی روی صندلی فرهنگ بنشیند به خاطر علم و حوصله و تسلطش بر کرسی اعتبارش بیشتر می شود.

این منتقد ادبی با تاکید بر اینکه سخنان سیاسی صالحی نشان از تسلط وی بر مسائل سیاسی دارد، نحوه صحبت در حوزه سیاست خارجی را به گروه سیاستمداران سیاست خارجی نشان داد.

به گفته وی خونسردی، صبر، دوراندیشی و پیشنهاد صالحی از اهمیت بالایی برخوردار است، حتی اگر کاری خلاف نظر او انجام می شد، ناراحت نمی شد. اگر صالحی روی صندلی ارشاد بنشیند به دلیل علم و حوصله و تسلطش بر کرسی قابل اعتمادتر می شود. وزارت فرهنگ جایی نیست که آدم بتونه سریع تصمیم بگیره. وزارت فرهنگ به یک فرد صبور، بصیر و غیر جناحی نیاز دارد. صالحی مطلقاً دیدگاه حزبی نداشت و ندارد.

این روزنامه نگار وزارت فرهنگ، علوم و آموزش و پرورش را ویترین کابینه دولت عنوان کرد و افزود: چه کسی بهتر از صالحی انتخاب می شد؟ البته باید بدانیم که همه مسائل فرهنگی کشور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل حل نیست.

فرهنگ به مدیری صبور و با بصیرت مانند صالحی نیاز دارد/ صندلی وزیر را معتبر می کند

سید عباس صالحی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی

به گزارش ایرنا، سید عباس صالحی گزینه پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولد 1343 در مشهد و فرزند آن مرحوم است. آیت الله میرزاحسن صالحی (درگذشت 1396)

او به تحصیل علوم حوزوی پرداخت و در دانشگاه، در دو حوزه علمیه مشهد و قم در محضر آیات اعظم به تحصیل فلسفه پرداخت. وحید خراسانی، جواد تبریزی، سید عزالدین زنجانی، میرزا علی آقا فلسفی. و دیگران مطالعه کرده اند; هر چند که لباس روحانیت بر تن ندارد.

صالحی در مباحث فلسفی نیز در محضر اساتید است ابراهیمی دینانی، انصاری شیرازی، جوادی آملی و حسن زاده آملی از سال 1370 به تدریس دروس فقه، فلسفه و کلام در حوزه و دانشگاه مشغول بوده است.

سید عباس صالحی در دولت یازدهم به عنوان معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد و در تاریخ 28 مهر 1395 پس از استعفای وزیر فرهنگ وقت به سمت سرپرست این وزارتخانه منصوب شد و در تاریخ 28 مهر 1395 به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب شد. 17 مرداد 1396 توسط حسن روحانی وی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم به شورای اسلامی معرفی شد و توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.

در 27 خرداد 1401 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان نماینده ولی فقیه در موسسه اطلاعات و روزنامه اطلاعات و مدیر مسئول این روزنامه منصوب شد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا