موسیقی

مردم را با آواز آشتی دهیم

به گزارش هنرآنلاین، تازه ترین نشست «شبی با موسیقی» شامگاه جمعه پنجم مردادماه با حضور مجتبی عسگری خواننده موسیقی ایرانی و تعدادی از علاقه مندان به موسیقی برگزار شد. او در مورد پروژه های موسیقی صحبت کرد.

عطا نویدی محقق و منتقد موسیقی که اجرای این برنامه را بر عهده داشت در ابتدای این نشست با تاکید بر نقش و جایگاه خوانندگی در موسیقی ایرانی گفت: خوانندگی یکی از ارکان اصلی موسیقی ایرانی است که متأسفانه به آن توجه شده است. در دهه های اخیر با تغییر ذائقه شنیداری تغییر کرده است. مردم، آن را کمتر از استقبال. بنابراین هدف اصلی این سلسله نشست ها که با حضور خوانندگان برگزار می شود آشتی جامعه با هنر خوانندگی است و خوشحالیم که این برنامه با حضور یکی از سرشناسان برگزار می شود. خوانندگان دهه اخیر مجتبی عسگری.

در ادامه مجتبی عسگری به بررسی دوره آموزش آواز خود از اصفهان تا تهران پرداخت و گفت: در اصفهان آواز را نزد سید رضا طباطبایی و چند استاد دیگر آموختم اما سایه مکتب اصفهان آنقدر سنگین بود که میسر نشد. برای آواز خواندن به روش های دیگر در آنجا. به تهران آمدم و دانش خود را در محضر اساتیدی چون حسین امامی، حمیدرضا نوربخش تکمیل کردم و خوشبختانه توانستم از حضور ایشان در کارگاه آواز استاد شجریان بهره ببرم.

این خواننده موسیقی ایرانی در ادامه درباره استفاده از سبک ها و مکتب های مختلف در خوانندگی خود گفت: سعی کرده ام به شیوه های مختلف بخوانم اما اینکه یک خواننده به سبک شخصی خود برسد کار بسیار سختی است که نیازمند کار و تمرین فراوان است. من سعی کرده ام در ترانه ام لامی از مکتب اصفهان داشته باشم.

عسگری در بخشی از صحبت های خود درباره تجربه همکاری با آهنگسازان مختلف در طول سال های فعالیتش گفت: یک خواننده در سال های ابتدایی کارش دوست دارد به صورت مستمر کار کند و آثار متفاوتی ارائه دهد. خوشحالم که وقتی بسیاری از کارهای اولیه ام را مرور می کنم، از آن آثار راضی هستم و با هنرمندان خوبی همکاری کرده ام، اما در سال های اخیر علاقه مندم با آهنگسازانی که در پس کارهایشان تفکر دارند و در کارهای اخیرم همکاری کنم. و همچنین آثاری که در دست تهیه و انتشار است، این شماره قابل مشاهده است.

هشدار جدی معلم موسیقی به خواننده جوان

وی در بخشی دیگر از صحبت هایش درباره برخوردش با شعر در آثارش گفت: در ابتدای تحصیل اولین تذکر شعر را از استاد طباطبایی گرفتم که برای اولین بار سر کلاس آوازم را قطع کردند و به من گفتند که شعر نامناسبی را انتخاب کرده بودم. تذکر جدی دادند. آن روزها خوانندگی برایم اهمیت بیشتری داشت، اما به من یاد دادند که باید به شعر اهمیت ویژه ای بدهم. همیشه سعی کرده ام از راهنمایی بزرگان برای انتخاب شعر استفاده کنم و در کنار حافظ با اشعار سعدی، عطار و جامی ارتباط خوبی دارم.

محمد موگادایان (دانشمند و استاد ادبیات) در بخشی از سخنان خود به تفسیر بیتی از حافظ پرداخت و گفت: در بیت «دوست دارم و رند و چشم باز می کنم و آشکار می گویم/ تا بدانید که من من به چندین هنر آراسته شده ام، رند پیر خردمند است. و عشق حکیمانه انسان را به مقامی می رساند که شایسته انسان است. این هنر است که می تواند تمدن انسان و انسان را به هم نزدیک کند. این هنر است که می تواند شایستگی در مراتب خلقت را به گوش یکدیگر برساند. و هنر می تواند مولد زیبایی و مظهر پیوندها باشد.

این نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات در پایان سخنان خود به بیان خاطراتی از خاطره استاد شجریان و نحوه آشنایی با مجتبی عسگری پرداخت.

در بخشی دیگر از این برنامه احسان ذبیحی آهنگساز و نوازنده کمانچه که سابقه همکاری با مجتبی عسگری را دارد گفت: مجتبی عسگری خواننده ای بسیار توانا، باهوش و از نظر فنی خوش صدا است. وقتی با چنین خواننده ای به عنوان آهنگساز همکاری می کنید، اصلاً جای نگرانی نیست زیرا صدا کاملاً تحت کنترل است و سواد و دانش او بسیار بالاست. در همکاری هایی که با او داشتم، تعامل او با آهنگساز برایم چشمگیرتر بود. این تعامل در موسیقی بسیار ارزشمند است و خوشبختانه تجربیات خوبی با این هنرمند داشتم. حضور او در همه کارها وزنه سنگینی است که نه برای خودنمایی بلکه تجربه و پختگی است.

برخی از خوانندگان در تشخیص شعر ضعیف هستند

امیر شریفی آهنگساز و نوازنده تار سخنران بعدی این نشست بود. شریفی در سخنانی گفت: پس از تجربیات خوبی که با مهدی امامی، خواننده موسیقی ایرانی داشتم، دوست دارم با خواننده دیگری همکاری کنم. وقتی از دوستانم در مورد ویژگی های مجتبی عسگری پرسیدم، بلافاصله گفتند که او فردی بسیار حرفه ای است. هر چه با دقت و وسواس از او بخواهیم کم نمی گذارد. من تجربیات خوبی با او داشتم و با ما و گروه همکاری نزدیک داشت. خوشحالم که این همکاری ادامه دارد.

در ادامه مراسم سید عباس سجادی شاعر و پژوهشگر موسیقی گفت: در مورد کلام ترانه یک نکته را باید بگویم که علاوه بر حافظ، سعدی، عطار و دیگر شاعرانی که دژهای مستحکم زبان فارسی هستند. ادبیات، از ظرفیت های شعر معاصر غافل نشوید. ما باید بچه زمانه خود باشیم چون این شاعران از افتخارات ما هستند. دیده ایم که برخی از هنرمندان شعرهایی می خوانند که نشان از ضعف آنها در فهم شعر دارد. درک خواننده از شعر و ادبیات بسیار مهم است. به سراغ شاعران معاصر بروید زیرا به خواننده فرصت می دهد آهنگ جدیدی طراحی کند و افق هایی را نشان می دهد که اتفاقات خوبی برای آهنگ می افتد.

در پایان این مراسم مجتبی عسگری و امیر شریفی نوازنده تار به اجرای قطعه ای ساز و آواز پرداختند.

منبع: سایت خبری هنرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا