کتاب و ادبیات

شاهنامه ملاک اصلی برای تاریخ است/ آشنایی با تمدن گمشده ایران عهد کهن

تهران- ایرنا- مورخ و شاهنامه شناس، کتاب شاهنامه را معیار اصلی تاریخ و پژوهش در آن دانست و گفت: شاهنامه به اندازه کافی مورد توجه تاریخ پژوهان قرار نگرفته است، این مسائل تا کنون مخفی مانده است.

به گزارش ایرنا از خانه اندیشمندان علوم انسانی سی امین نشست علمی شاهنامه پژوهشی تخصصی موسسه فرهنگی بزرگمهر حکیم به دبیری. محمد رسولی مورخ و شاهنامه شناس برجسته کارشناسی ارشد طالع بینی و دیگر اساتید، صاحب نظران و شاهنامه پژوهان در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می شد.

رسولی در ابتدای این نشست به «تاریخ محوری» بودن شاهنامه اشاره کرد و اظهار داشت: برخی از تمدن ها و حکومت های قبل از تاریخ مکتوب که توسط خاورشناسان و مورخان به عنوان تمدن ها و حکومت های مستقل در منطقه ما و بین النهرین معرفی می شوند، هستند. همان بخشهای تمدن گمشده ایران دوران پیری است.

این مورخ افزود: وقتی از ایران صحبت می کنیم به معنای منطقه وسیعی است که از شمال رودخانه سیحون و از جنوب تا آن سوی خلیج فارس و دریای ایران (عمان) و از غرب تا میانه را در بر می گیرد. رودخانه ها و قفقاز، بنابراین تمام تمدن های موجود در این منطقه مانند تمدن آنائو، کاسی، سخنوران، اکد و غیره صد در صد ایرانی بوده اند.

شاهنامه معیار اصلی تاریخ/ آشنایی با تمدن گمشده ایران باستان

رسولی تصریح کرد: برخی از این تمدن ها و حکومت ها، استان ها، ساتراپ ها و مناطق زیر مجموعه شاهنشاهی ایران بودند. مثلاً تمدن حکومت ایلام چیزی جز بخشی از حکومت شاهنامه لهراسپی نبود. تمدن های خارج از این محدوده نیز تحت تأثیر تمدن ایرانی بوده اند.

وی تاکید کرد: ملاک اصلی تاریخ و پژوهش در آن کتاب شاهنامه است. از آنجایی که تاریخ پژوهان به شاهنامه توجه کافی نداشته اند، این موضوعات تا کنون مخفی مانده است. با این حال، برخی از اساتید و مورخان ممکن است در آن ایراد بگیرند.

رسولی از مورخان و شاهنامه پژوهان نواندیش است که درباره شاهنامه و تاریخ اندیشه های بدیع و منحصر به فردی دارد که بسیاری از آنها را با داده های تاریخی و باستان شناسی تطبیق می دهد.

در ادامه مطلب طالع بینی; این شاهنامه پژوه و نویسنده کتاب «تاریخ ایران کهنسالی» با تایید نکات مطرح شده اظهار داشت: دولت باید یک پژوهشکده تاریخ بر اساس شاهنامه ایجاد کند تا محتوای تاریخی شاهنامه مورد تحلیل قرار گیرد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا