کتاب و ادبیات

قانون نمی‌گوید نهاد کتابخانه‌ها باید زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد باشد

تهران- ایرنا- دبیرکل سازمان کتابخانه های عمومی گفت: قانون نگفته است که کتابخانه ها باید زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد باشند، بلکه این «مجموعه» سازمان اداری و استخدامی است. بین نهاد و سازمان اداری و استخدامی اختلاف نظر وجود دارد که معاونت حقوقی ریاست جمهوری این حق را به موسسه داده است.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، نشست خبری برنامه ها و اقدامات نهاد کتابخانه های عمومی روز شنبه 6 مرداد 1403 در ساختمان مرکزی این نهاد برگزار شد.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در گزارشی از عملکرد 32 ماهه نهاد توضیح داد: مسائل زیربنایی در نهاد داشتیم و داریم، در این مدت در چندین اداره اقداماتی انجام شد. از جمله قوانین، آیین نامه های اجرایی و اقلام تقویم بررسی شد. یکی بحث اصلاح قانون بود که در کمیسیون فرهنگی مطرح شد و چندین بار نمایندگان درخواست تسریع در رسیدگی کردند که متاسفانه در صحن امکان صحبت وجود نداشت. این در حالی است که با اصلاح قانون بسیاری از مسائل حل می شود.

نظر محمدمهدی اسماعیلی و وزرای سابق فرهنگ این است که ساختار کتابخانه های عمومی با توجه به غیردولتی بودن باید مستقل اداره شود.

مهدی رمضانی وی با اشاره به آیین نامه اجرایی قانون نهادها تصریح کرد: آیین نامه اجرایی آن قانون از دیگر موضوعاتی بود که در دستور کار دولت قرار دادیم و پیش نویس آن به امضای رسید. محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد بررسی قرار گرفت؛ کلیات آیین نامه اجرایی بررسی شد. یکی از موارد آیین نامه اجرایی ساختار استانی موسسه است. در سازمان اداری و استخدامی تصور متفاوت است، با وجود تلاش های موثر، این موضوع نیز متوقف شد. البته با تصمیم شورای حل اختلاف موضوع تا حدودی پیش رفته است.

به گفته وی، سازمان اداری و استخدامی معتقد است حوزه اجرایی کتابخانه های عمومی باید زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره شود، این اتفاق در این 20 سال رخ نداده است زیرا قانون و آیین نامه اجرایی اخیراً از سوی معاونت حقوقی رئیس جمهور ابلاغ شده است. مخالف نظر سازمان هستند. اداری و استخدامی است. مصوبه ای که بر اساس آن ساختار استانی نهاد کتابخانه ها شکل گرفت، بخشی از آن در آیین نامه اجرایی که مصوبه دولت است و بخشی نیز به تصویب هیأت امنا رسید که سیاست گذاری است. ستون تصمیم گیری و تصمیم گیری در مورد ساختار.

رمضانی ادامه داد: نظر محمدمهدی اسماعیلی و وزرای سابق فرهنگ این بود که ساختار کتابخانه های عمومی با توجه به اینکه نهادی غیردولتی است باید مستقل اداره شود و بیش از 20 سال است که همین طور است. و بعد از این هم انشاءالله همینطور خواهد بود. خواهد بود

دبیرکل انجمن کتابخانه های عمومی کشور با بیان اینکه در قانون، دبیرخانه انجمن ها در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است، افزود: آیین نامه اجرایی می گوید مسئولیت اجرایی در استان ها بر عهده رئیس سازمان است. دبیرخانه که توسط دبیرکل انتخاب می شود و خزانه دار همان است. قانون نگفته است که این نهاد باید زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد باشد، اما این «پذیرایی» سازمان اداری و استخدامی است. بین موسسه و سازمان اداری و استخدامی اختلاف نظر وجود دارد و منشأ اختلاف نظر بر اساس قانون معاونت حقوقی ریاست جمهوری، معاونت حقوقی ریاست جمهوری این حق را به موسسه داده است. وزارت فرهنگ و ارشاد نیز موافقت خود را اعلام کرده و موضوع در حال حل شدن بود.

افزایش 200 درصدی اعضای کتابخانه های عمومی

رمضانی با اشاره به اینکه در برگزاری جلساتی به ریاست استانداران پیشرفت خوبی حاصل شد، ادامه داد: این پیگیری ها به پیشرفت امور در هر استان کمک می کند. حضور رئیس جمهور دولت سیزدهم در برنامه های مربوط به ریاست جمهوری و پیام هایی که به نهاد دادند بی نظیر است.

توسعه کتابخانه ها با بازنگری در طرح آمایش سرزمین انجام می شود. استانداردهای مؤسسه بررسی و بازنگری شد، مؤسسه در حال نوشتن استاندارد برای کتابخانه های سیار است

دبیرکل این نهاد با تاکید بر اینکه در حوزه فعالیت های تخصصی کتابخانه رشد خوبی داشته است، افزود: در حوزه های مختلف از جمله عضویت در کتابخانه های عمومی رشد داشته ایم، تا ابتدای دولت سیزدهم 57 هزار نفر عضویت داشتند. کتابخانه های عمومی و با افزایش 200 درصدی تعداد اعضای آن به دو میلیون و 800 نفر رسید. تعداد کتاب های موجود در کتابخانه ها به 50 میلیون نسخه رسید. تعداد کتابخانه ها در ابتدای دولت 2680 و امروز 2779 باب بود که در هفته دولت ادامه دارد و به تعداد کتابخانه ها اضافه می شود. 18 کتابخانه بازطراحی یا جابجا شدند.

وی با تاکید بر توجه مسئولان به مسائل بودجه ای و ساختاری موسسه و همچنین موضوع معیشت کارکنان موسسه ادامه داد: در سال 1401 رئیس جمهور شهید دو وعده و دو دستور پس از آن صادر کرد که در آن معیشت. کتابداران افزایش یافت و دسترسی مردم به کتاب آسان‌تر شد. . برخی از این مسائل حل شد و بسیاری از مسائل پیگیری شد. مصوبه قانونی وجود ندارد که در مفاد حقوق همکاران انجام نشده باشد اما در مزایا به دلیل محدودیت بودجه نواقصی وجود دارد که امیدواریم با تداوم عملکرد دولت سیزدهم این موضوع انجام شود. . بیش از 12 مورد در حوزه معیشتی اعمال شده است.

به گفته رمضانی این اولین بار است که هر فصل یک بار جلسات هیات امنا برگزار می شود. تصویب برنامه بودجه برای سومین بار در این مدت اتفاق افتاد. با توجه به حوزه کتاب کودک و نوجوان، راه اندازی کتابخانه های کلاه سفید و فصل اول برنامه های تلویزیونی در این دوره انجام شد. تنوع در طراحی کتابخانه های عمومی برای جذب اعضا در این دوره انجام شد، سعی شد بر اساس نیاز مخاطبان به ویژه با توجه به نیازهای کودکان و نوجوانان عمل شود.

وی ادامه داد: توسعه کتابخانه ها با بررسی طرح آمایش سرزمین انجام می شود. استانداردهای این موسسه بررسی و بازنگری شد، موسسه در حال نوشتن استاندارد برای کتابخانه های سیار است. چندین مطالعه خوب انجام شد که یکی از آنها بر اساس عادت کتابخوانی است و به اقدامات بعدی کتابخانه های عمومی کمک می کند. اگر سند ملی ترویج مطالعه و مطالعه مفید مبنای همه ما در حوزه کتاب و کتابخوانی باشد، پیشرفت خوبی خواهیم داشت. در مورد ضمانت اجرایی آن نیز باید گفت که سند قرائت مورد تایید شورای فرهنگ عمومی و به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است.

شبکه کتابخانه های ایران در منطقه اول قرار دارد

تهران با همه این امکانات و شرایط، کتابخانه مرکزی ندارد

رمضانی درباره اقدامات بین المللی این نهاد در این سال ها توضیح داد: سعی کردیم با ایفلا ارتباط برقرار کنیم و از ظرفیت های آن استفاده کنیم. شبکه کتابخانه های ایران در منطقه اول قرار دارد. بهترین کتابخانه منطقه کتابخانه ملی قطر است و بعد از قطر کتابخانه ایران (البته من فقط در مورد کتابخانه های عمومی صحبت می کنم) و بعد از ما ترکیه است. تهران با همه این امکانات و شرایط، کتابخانه مرکزی ندارد.

وی با اشاره به برنامه های کلان سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد که از سوی دولت چهاردهم پیشنهاد شده است، گفت: در این فهرست برنامه های ارزشمندی دیده می شود. حداقل 5 سال طول می کشد تا یک موضوع در حوزه فرهنگ به نتیجه برسد. عدالت فرهنگی موضوع محوری در طرح های پیشنهادی وزیر بود و توجه به این موارد ارزشمند است. این موضوع در دولت سیزدهم نیز مورد توجه قرار گرفت.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا