دنیای مد

کفش‌های المپیک 2024؛ از کاربرد تا زیبایی

کفش‌های ورزشی نقش مهمی در ورزش‌های رقابتی ایفا می‌کنند. در طراحی کفش‌های المپیک 2024 پاریس تغییرات قابل توجهی رخ داده است و این تغییرات نشان‌دهنده‌ی پیشرفت در فناوری، ابتکارات پایداری و نیازهای ورزشیِ در حال تکامل است. توجه به کفش‌های ورزشی با توجه به نقش حیاتی آن‌ها در افزایش عملکرد و پیشگیری از آسیب‌دیدگی، بیشتر شده است. برندها در بخش تحقیق و توسعه برای تولید کفش‌های ورزشی سرمایه‌گذاری بسیاری کردند و در نهایت تا حد امکان توانستند نیازهای خاص مسابقات و ورزشکاران مختلف را برآورده کنند. سوال اصلی این‌جاست که تغییرات در کفش‌های المپیک 2024 نسبت به دوره‌های قبل به چه صورت بوده است؟ در دوره‌های قبلی بازی‌های المپیک از چه کفش‌هایی استفاده می‌کردند؟ در کدام بخش‌ از کفش‌های ورزشی تغییرات رخ داده است؟ برندها از کدام تکنولوژی در طراحی کفش‌ المپیک استفاده کرده‌اند؟ برای پاسخ به تمامی این سوالات مثل همیشه همراه مجله‌ی کمد سارک باشید.

کفش‌های المپیک 2024
کفش‌های المپیک 2024

روند سیر مطالب به این صورت است:

کفش‌های ورزشی المپیک 2024کفش‌های ورزشی المپیک 2024
کفش‌های ورزشی المپیک 2024

تاریخچه کفش‌ های المپیک

تاریخچه‌ی کفش‌های المپیک بازتابی جذاب از تکامل تکنولوژی و طراحی است. در دوره‌های قبلی بازی‌های المپیک از چه کفش‌هایی استفاده می‌کردند؟ در این‌جا مرور مختصری بر نحوه‌ی توسعه‌ی کفش در جریان بازی‌های المپیک خواهیم داشت.

المپیک باستان

منشأ (776 قبل از میلاد): در بازی‌های المپیک باستان، ورزشکاران با پای برهنه به رقابت می‌پرداختند. دوندگان به قدرت طبیعی پای خود تکیه می‌کردند. برخی از ورزشکاران از صندل‌های چرمی ساده استفاده می‌کردند، اما آن صندل‌ها نادر بودند.

کفش‌ المپیک باستان

المپیک مدرن

آتن 1896: در این سال اولین المپیک مدرن برگزار شد. ورزشکاران عمدتا از کفش‌های چرمی ساده استفاده می‌کردند که اغلب این کفش‌ها طراحی یا هنر دست خودشان بود و هیچ‌گونه استانداردی در کفش‌های آنان وجود نداشت.

اوایل قرن بیستم

دهه‌ی 1920: معرفی کفش‌های ورزشی تخصصی شروع شد و روند طراحی آنان شکل گرفت. آدیداس(Adidas) در سال 1924 و پوما (Puma) در سال 1948 تأسیس شدند و شروع به تولید کفش‌های خاص کردند. این کتونی‌های ورزشی به طور خاص برای ورزش‌های مختلف طراحی شده بودند.

برلین 1936: جسی اونز (Jesse Owens) در بازی‌های المپیک 1936 یک کفش ورزشی مخصوص دویدن میخ‌دار پوشید. این یک لحظه‌ی مهم در ورزش بود و نشان داد که چگونه کفش‌های ورزشی تخصصی می‌توانند بازدهی ورزشکار را افزایش دهند.

کفش ورزشی جسی اونز در بازی المپیک سال 1936 برلینکفش ورزشی جسی اونز در بازی المپیک سال 1936 برلین
کفش ورزشی جسی اونز در بازی المپیک سال 1936 برلین

تحولات اواسط قرن بیستم

1960 رم: پس از گذشت مدت کوتاهی از تأسیس برند نایک (nike)، نوآوری‌ در فناوری کفش ظهور کرد. ورزشکاران شروع به پوشیدن کفش‌هایی کردند که چسبندگی و سرعت را افزایش می‌داد.

مونیخ 1972: محبوبیت کفش‌ ورزشی مخصوص دویدن با استفاده‌ی ورزشکاران از آن‌ها افزایش یافت. در این طراحی با  ترکیب مواد و فناوری‌های پیشرفته، کفش‌های سبک‌ و انعطاف‌پذیرتر به وجود آمد.

کفش‌ ورزشی نایک در المپیک 1960 رمکفش‌ ورزشی نایک در المپیک 1960 رم
کفش‌ ورزشی نایک در المپیک 1960 رم

اواخر قرن بیستم تا کنون

دهه‌های 1980 و 1990: برندهایی مانند نایک(Nike)، ریباک(Reebok) و نیوبالانس(New Balance) نوآوری قابل توجهی در کفش‌های ورزشی ایجاد کردند؛ ویژگی‌هایی مانند بالشتک، پشتیبانی از قوس پا و مواد سبک وزن رایج شد.

دهه‌ی 2000: فناوری پیشرفته، از جمله مواد ضد رطوبت و طرح‌های تخصصی برای انواع مختلف کتونی ورزشی ورزشکاران به کار گرفته شد و گزینه‌های کفش شخصی‌سازی شده را ایجاد کرد. پس از آن، معرفی طراحی کفش به کمک رایانه و بررسی عملکرد آنان، مزایای بیشتری را اضافه کرد.

توکیو 2020: استفاده از صفحات فیبر کربن در کفش‌های رانینگ بسیار مهم شد، نمونه‌ای از کفش ورزشی نایک Vaporfly منجر به رکوردشکنی‌های متعددی شد.

 در حال حاضر کفش‌های المپیک از عملکرد خود فراتر رفته و به بخشی از مد و فرهنگ ورزشی تبدیل شده‌اند. در نهایت این کفش‌ها توانسته‌اند روی لباس‌های ورزشی و مد خیابانی تأثیر بگذارند.

کفش ورزشی با صفحات فیبر کربنکفش ورزشی با صفحات فیبر کربن
کفش ورزشی با صفحات فیبر کربن

تفاوت کفش المپیک 2024 نسبت به دوره‌های قبلی

با بررسی دقیق‌تر در المپیک پاریس 2024، متوجه تفاوت کفش‌های طراحی‌شده برای این بازی‌ها نسبت به دوره‌های قبل شدیم. تغییرات در کفش‌های المپیک 2024 نسبت به دوره‌های قبل به چه صورت بوده است؟

در کدام بخش‌ از کفش ورزشی تغییراتی رخ داده است؟ طراحی کفش المپیک 2024، پیشرفت قابل‌ توجهی در فناوری، پایداری و زیبایی‌شناسی طراحی نشان می‌دهد. در این‌جا چند تفاوت کلیدی وجود دارد که کفش‌های المپیک 2024 را از دوره‌های  قبلی متمایز می‌کند:

پیشرفت های تکنولوژیکی

1- نوآوری در متریال

    • المپیک2024: استفاده از مواد پیشرفته مانند فوم‌های فوق سبک و کشباف با تمرکز بر کاهش وزن با حفظ دوام و عملکرد؛ یکی از مهم‌ترین تغییرات در طراحی کفش، ادغام مواد سبک وزن بوده است. نوآوری‌هایی مانند پلیمرها و منسوجات پیشرفته باعث می‌شوند کفش‌ها وزن کمتری داشته باشند؛ پس سرعت ورزشکاران را افزایش می‌دهند. برندها برای تولید سبک‌ترین و در عین حال مؤثرترین طرح‌ها با هم رقابت می‌کنند.
    • المپیک سال‌های گذشته: طرح‌های قبلی اغلب بر متریال سنگین‌تر تکیه می‌کردند که سرعت ورزشکاران  را کاهش داده بود.
    کفش‌ المپیک 2024 با فوم سبککفش‌ المپیک 2024 با فوم سبک
    کفش‌ المپیک 2024 با فوم سبک

    2. افزایش بازدهی انرژی

    المپیک 2024: کفش‌ها معمولا به صفحات فیبر کربنی و فناوری‌ فنری پیشرفته مجهز شده بودند که در نهایت، بازگشت انرژی را به ویژه در کفش‌های مسابقه‌ای و دوی سرعت به‌طور چشمگیری افزایش داده بود.  این صفحات با هر قدم، بازگشت انرژی را فراهم می‌کنند و به ورزشکاران اجازه می‌دهند عملکرد خود را افزایش دهند. فناوری فیبر کربن توانست پیشرفت‌هایی را در رکوردهای سرعت در طول بازی‌های المپیک به نمایش بگذارد.

    المپیک سال‌های گذشته: اگرچه برخی از کفش‌ها دارای ویژگی‌های اولیه بازگشت انرژی بودند؛ اما میزان و اثربخشی آنان در سال 2024 با مهندسی پیشرفته به طور قابل توجهی بهبود یافته است.

    کفش‌های با صفحات فیبر کربنیکفش‌های با صفحات فیبر کربنی
    کفش‌های با صفحات فیبر کربنی

    سفارشی سازی و تناسب

    المپیک 2024:  ادغام فناوری پرینت سه بعدی به کفش‌های سفارشی‌سازی شده با ساختار پا و بیومکانیک خاص ورزشکار؛ پیشرفت در چاپ سه‌بعدی و طراحی به کمک کامپیوتر فرصت‌های جدیدی در طراحی کفش‌های ورزشی ایجاد کرده است. ورزشکاران اکنون می‌توانند کفش‌هایی متناسب با بیومکانیک منحصربه‌فرد خود داشته باشند و راحتی و عملکرد آن‌ها را بهینه کنند. این رویکرد شخصی توانست تأثیر قابل توجهی بر نحوه‌ی آماده شدن ورزشکاران بگذارد.

    المپیک سال‌های گذشته: گزینه‌ی سفارشی‌سازی محدود بود.

     فناوری های تطبیق پذیر

    المپیک 2024: برخی از برندها سیستم تناسبی ​​را معرفی کردند که سفتی کفش را به صورت پویا در طول عملکرد تنظیم می‌کرد. این اقدام کمک کرده بود تا کفش پشتیبانی بهتری از پا هنگام تغییر فعالیت‌های مختلف داشته باشد. این سیستم در کفش توانسته بود با توجه‌ به شرایط و نوع فعالیت تطبیق داشته باشد.

    سال‌های گذشته: فناوری‌های Fit عموما ثابت‌تر بودند و در حین استفاده، سازگاری نداشتند.

    پایداری؛ طرح های سازگار با محیط زیست

    المپیک 2024: کفش‌های ورزشکاران از مواد بازیافتی و منابع پایدار ساخته شده بود و در طراحی کفش‌های ورزشی نیز تأکید زیادی بر پایداری شده بود. این جریان نشان‌دهنده‌ی حرکت گسترده‌تری به سمت آگاهی از محیط زیست در صنعت کفش‌ است. برندهای ورزشی به طور فزاینده‌ای در حال بررسی استفاده از پلاستیک‌های بازیافتی و مواد پایدار در ساخت کفش هستند. این برندها با انتخاب منابعی که اثرات زیست محیطی را به حداقل می‌رسانند، به پایداری در ورزش کمک می‌کنند.

    سال‌های گذشته: برندهای کمتری از مواد و روش‌های سبز و پایدار در فرآیند تولید کفش ورزشی خود استفاده کرده بودند.

    زیبایی شناسی طراحی

     المپیک 2024:  طراحی بصری کفش‌ها پرجنب و جوش‌تر و گویاتر شده بود. طرح‌های نوآورانه و اشکال آینده‌نگر در زیبایی‌شناسی کفش‌های ورزشی رایج‌تر است. در المپیک 2024 شاهد دیدن فرم‌ها و سیلوئت‌های خیره‌کننده بودیم که نه تنها عملکرد را بهبود می‌بخشند، بلکه از لحاظ بصری نیز رقابتی را در پیش گرفته بودند.

    سال‌های گذشته: طرح‌ها اغلب محافظه‌کارانه‌تر بودند.

    کفش‌های رنگی المپیک 2024کفش‌های رنگی المپیک 2024
    کفش‌های رنگی المپیک 2024

     الهامات فرهنگی

    المپیک 2024: کفش‌های المپیک پاریس دارای عناصری بود که از فرهنگ و هنر فرانسه الهام گرفته شده بود. در نهایت محصولی بومی‌تر و مرتبط، از لحاظ فرهنگی ایجاد کرده بودند.

     سال‌های گذشته: عناصر فرهنگی در طراحی کفش معمولا کمتر بودند یا به کشور میزبان ارتباط نداشتند.

    ویژگی‌های افزایش عملکرد کشش و چسبندگی

     المپیک 2024: طراحی‌ زیره با ترکیبات و الگوهای لاستیکی جدید که چسبندگی و کشش را در سطوح مختلف افزایش می‌دهد، تکامل یافته بود.

    المپیک سال‌های گذشته: سیستم‌های کششی عمومی‌تر و از نظر طراحی بسیار پیچیده‌تر بودند.

    تغییرات زیره‌ی کفش‌های المپیک 2024تغییرات زیره‌ی کفش‌های المپیک 2024
    تغییرات زیره‌ی کفش‌های المپیک 2024

    فناوری‌های بازیابی

    المپیک 2024: تمرکز بیشتری بر روی کفش‌های ریکاوری بود؛ همان کفش‌هایی که به طور خاص برای ریکاوری پس از مسابقه طراحی شده‌ بودند. این کفش‌ها دارای بالشتک نرم بودند.

    المپیک سال‌های گذشته: کفش‌های ریکاوری اغلب از نظر طراحی اختصاصی نادیده گرفته می‌شدند و توجه کمتری به آرامش پس از اجرای بازی می‌شد.

     انطباق با دستورالعمل‌ های دقیق‌ تر

    المپیک 2024: به دنبال مناقشات در مزایای فناوری المپیک‌های قبلی، استفاده از استانداردهای نظارتی سختگیرانه برای طراحی کفش 2024 مشهود بوده است. در نهایت این جریان توانست رقابت منصفانه‌تری را تضمین کند.

    المپیک سال‌های گذشته: مقررات سخت‌گیرانه‌ی کمتری وجود داشت که منجر به نابرابری در فناوری کفش شده بود. در نهایت این جریان، بحث‌هایی را در مورد عدالت در رقابت ایجاد کرده بود.

    بررسی جزئیات طراحی برندهای کفش در المپیک 2024

    در المپیک 2024 پاریس، برندهای مختلف ورزشی کفش‌های ورزشی مناسب ورزشکاران را تولید کردند. تمامی این کفش‌ها با فناوری‌های پیشرفته و طرح های متناسب با ورزش‌های مختلف طراحی شده بودند. برندها از کدام تکنولوژی در طراحی کفش‌ المپیک استفاده کرده‌اند؟ در ادامه یک مرور کلی در مورد ویژگی کفش‌های ورزشی بازیکنان از برندهای مختلف انجام داده‌ایم.

    نایک (Nike)

    برند نایک (Nike) کفش‌هایی با صفحات فیبر کربنی و فوم ZoomX را در طراحی‌اش در نظر گرفته بود. این ویژگی، بازگشت انرژی را به خصوص در مسابقات دو فراهم می‌کند. برنامه‌ی “iD” نایک (Nike) به ورزشکاران این امکان را می‌دهد تا کفش خود را طراحی کنند و عملکردشان را افزایش دهند. نایک علاوه بر تمامی این موارد، بر مواد سازگار با محیط‌زیست نیز بسیار تمرکز کرده بود. هدف اصلی این برند این بوده که  پایداری را به گونه‌ای ترویج کند تا عملکرد ورزشکار، قربانی آن نشود.

    کفش نایک(Nike) در المپیک 2024کفش نایک(Nike) در المپیک 2024
    کفش نایک(Nike) در المپیک 2024

    آدیداس (Adidas)

    برند آدیداس(Adidas) کفش‌هایی با فناوری بالشتک BOOST طراحی کرده بود. این ویژگی توانسته بود بازدهی بالای انرژی را برای دوندگان و جامپرها فراهم کند. آدیداس بر مواد سبک وزن برای افزایش سرعت و چابکی تأکید کرده بود. آدیداس(Adidas)  استفاده از مواد بازیافتی، از جمله Parley Ocean  Plastic را به عنوان بخشی از تعهد خود پذیرفته بود.

    کفش آدیداس(Adidas) در المپیک 2024کفش آدیداس(Adidas) در المپیک 2024
    کفش آدیداس(Adidas) در المپیک 2024

    پوما (Puma)

    برند پوما (Puma) روی کفش‌های دو و میدانی بیشتر تمرکز کرده بود. کفش‌های آن چسبندگی عالی با میخ‌های زیره‌ی بیرونی کفش برای ورزشکاران فراهم کرده بود. این ویژگی باعث افزایش کشش در سطوح مختلف می‌شود. هم‌چنین استفاده از مواد مصنوعی سبک وزن به حفظ سرعت آنان کمک می‌کرد. طرح‌های برند پوما (Puma)  با تناسب خود، منجر به کاهش حرکت پا داخل کفش، در عملکرد شدید ورزشی می‌شد.

    کفش پوما (Puma) در المپیک 2024کفش پوما (Puma) در المپیک 2024
    کفش پوما (Puma) در المپیک 2024

    نیوبالانس (New Balance)

    کفش‌های New Balance که به دلیل سیستم بالشتکی خود شناخته شده‌اند، جذب ضربه‌ی عالی را برای دوندگان فراهم کرده بود. هم‌چنین این برند نیاز ورزشکاران به کفش‌های پهن‌تر را برآورده کرده بود.

    کفش نیوبالانس(New Balance) در المپیک 2024کفش نیوبالانس(New Balance) در المپیک 2024
    کفش نیوبالانس(New Balance) در المپیک 2024

    اسیکس (Acics)

    کفش‌های ASICS اغلب دارای فناوری ژلی بودند که ضربه را در حین فعالیت‌های شدید جذب می‌کرد. این جریان باعث محبوبیت آن‌ها در بین دوندگان در  مسافت طولانی شده بود. او هم‌چنین جریان هوا را در طراحی خود در نظر گرفته بود تا ورزشکاران در مدت طولانی مسابقه راحت‌تر باشند.

    کفش اسیکس(Acics) در المپیک 2024کفش اسیکس(Acics) در المپیک 2024
    کفش اسیکس(Acics) در المپیک 2024

    هوکا(Hoka)

    برند هوکا (Hoka)کفش‌هایی با فوم ضخیم EVA  طراحی کرده بود که بالشتک آن برای مسافت‌های طولانی کاملا سازگار بود. این برند با تکنولوژی متا راکر به حفظ سرعت ورزشکاران کمک کرده بود و در این بین حرکت نرم و راحتی را برای آنان فراهم می‌کرد. برخی از مدل‌های مختلف این فرآیند برای مسابقات دو و میدانی بسیار مفید بود.

    کفش هوکا(Hoka) در المپیک 2024کفش هوکا(Hoka) در المپیک 2024
    کفش هوکا(Hoka) در المپیک 2024

    جمع بندی

     طراحی کفش‌های المپیک 2024 پاریس نمونه‌ای از تحول قابل توجه در کفش‌های ورزشی در مقایسه با سال‌های گذشته بود. نوآوری در فناوری، تأکید بر پایداری و ویژگی‌های عملکردی پیشرفته همگی نشان‌دهنده‌ی درک بیشتر نیاز ورزشکاران و مسئولیت‌ تولیدکنندگان است. این تغییرات احتمالا بر آینده‌ی کفش‌های ورزشی در  المپیک بعدی تأثیر بیشتری خواهد داشت. با پیشرفت و چالش‌های موجود، روایت کفش‌ها در بازی‌های المپیک در کنار نمایش اوج عملکرد ورزشی، نشان‌دهنده‌ی تلفیق ورزش، فرهنگ و تکنولوژی بوده است. کفش‌های پوشیده‌شده در المپیک نه تنها منعکس‌کننده‌ی اوج عملکرد ورزشی هستند، بلکه ارزش‌های پایداری و خلاقیت را نیز مجسم می‌کنند. در نهایت تمامی این موارد، سابقه‌ای دگرگون‌کننده برای آینده‌ی کفش‌های ورزشی المپیک ایجاد خواهند کرد.

    منابع: 

    www.forresters-ip.com

    www.uni-watch.com

    www.indianexpress.com

    www.theguardian.com

    www.thesecondserve.com

منبع: مجله‌ی کمد سارک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا