کتاب و ادبیات

«ذکر در قرآن، روایات و ادبیات عرفانی» منتشر شد

تهران- ایرنا- سید سلمان صفوی در کتاب «ذکر در قرآن، روایات و ادبیات عرفانی» که در این کتاب با رویکردی تاریخی تألیف شده است، سیر تحول و مفهوم مختصر و مبسوط ذکر را در ادبیات تاریخ بیان کرده است. فرهنگ اسلامی با روش و رویکرد جدید.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، سیدسلمان صفوی مؤلف این کتاب در کتاب «ذکر در قرآن، روایات و ادبیات عرفانی» با رویکردی تاریخی، سیر تحول و مفهوم مختصر و مفصل ذکر را در ادبیات فرهنگ اسلامی با روشی نوین بیان کرده است. رویکرد

از دیدگاه این فیلسوف نوصدرائی، «ذکر» یکی از گفتارهای اصلی و مفاهیم کلیدی قرآن، احادیث و ادبیات عرفانی است. «ذکر» توسل به اسماء الهی برای تقرب به پیامبر گرامی است. ذکر نردبان صعود به دیدار عشق است. ذکر جلال سالک در مقامات و خانه ها بلند است. به طوری که هیچکس به عالم ذکر همتراز با عالم ذکر نمی رسد، شیرینی ذکر را نمی فهمد زیرا ذکر چشیدنی است. ذکر راه زیبای زندگی معنوی است.

این کتاب شامل سه بخش از ذکر در قرآن، ذکر در احادیث و ذکر در ادبیات عرفانی است. در این کتاب با توجه به آیات قرآنی نظرات مفسران حکیم مانند تستری، سلمی، قشیری، بغلی، ابوالفتوح رازی، طبرسی، شیخ صفی الدین اردبیلی، فیض کاشانی، طباطبایی. و روایات منقول در کتب معتبر حدیثی مانند کافی، الوافی، الوصال الشیعه و ادبیات عرفانی به ترتیب تاریخی از مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه منسوب به امام صادق(ع). قرن دوم) به رساله آیت الله العظمی سیروسلوک بحرالعلوم (قرن سیزدهم) و اشعار عرفانی از پنج قله شعر فارسی: سنایی، عطار، مولوی، سعدی و حافظ ذکر شده است.

خلاصه اینکه نویسنده در این کتاب تاکید می کند که «ذکر» زبان دل است، زبان عاشقی معاشقه با معشوق است. ذکر زبان معادل مونس است. «ذکر» زبان حال است. «ذکر کمند مشهور است».

درباره نویسنده

سید سلمان صفویتحصیل کرده در حوزه علمیه قم، دکترای فلسفه و فوق دکتری هنر از دانشگاه لندن. برنده جایزه جهانی کتاب سال ایران؛ کاشف ساختار معنایی مثنوی معنوی; مولف ده ها کتاب در زمینه فلسفه، عرفان و قرآن شناسی؛ سردبیر مجله علمی فلسفه متعالی؛ وی رئیس آکادمی مطالعات ایرانی لندن، خالق «دایره المعارف معاصر قرآن کریم» و از نوادگان شیخ صفی الدین اردبیلی است.

از مهم ترین کتاب های عرفانی صفوی می توان به «ساختار معنایی مثنوی موانی»، «عرفان سقالین: مبانی نظری و عملی عرفانیسم و ​​طریقت صفوی»، «مکتب عرفان اجتماعی شیخ صفی الدین اردبیلی» اشاره کرد که پیش از این در لندن و به چاپ رسیده است. تهران با مقدمه سید حسین نصر. این کتاب از طریق سایت قابل خرید است.

کتاب «ذکر در قرآن و روایات و ادبیات عرفانی» تالیف سید سلمان صفویکتاب مطالعات قرآنی معاصر در 400 صفحه توسط انتشارات سلمان آزاده و آکادمی مطالعات ایرانی لندن در تهران منتشر شد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا