کتاب و ادبیات

آیین رونمایی از کتاب «هوس قمار آخر»؛ روایتی از بیماری و مرگ عباس کیارستمی 

تهران – ایرنا – کتاب «هوس قمر آخر» نوشته اسماعیل رمضانی که بازگویی پرونده پزشکی عباس کیارستمی در گفتگو با پزشکان است، روز یکشنبه در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، در ابتدای مراسم رونمایی از کتاب «آخرین هوس قمار» روایتی از بیماری و مرگ. عباس کیارستمیبخش هایی از فیلم مستند آخرین هوس قمار پخش شد که شامل مصاحبه های اختصاصی و منتشر نشده با رضا پدیدار، علیرضا زالی، علی اصغر پهندی، محمد سدهی، مینو محرز، ایرج خسرونیا و حسن عباسی است

نویسنده کتاب آخرین هوس قمار وی گفت: در پی اتفاقی که برای کیارستمی رخ داد و روند پرونده مرگ او به سراغ این سوژه رفتم و از همان ابتدا فیلمبرداری همه صحبت ها را شروع کردم تا در صورت نیاز مستندی ساخته شود.

اسماعیل رمضانی وی افزود: این کتاب شرح مفصلی از اتفاقات است. پزشکانی که در این کتاب پیش آنها رفتیم، پزشکانی نبودند که او را معالجه کنند، زیرا پزشکان مرحوم کیارستمی تحت اتهام بودند. این پزشکان درگیر معالجه کیارستمی نبودند، اما به عنوان مشاور درمان آن مرحوم در کنار پزشکان بودند.

وی ادامه داد: روایت جامعه هنر و سینما روایت غالب است و منجر به قضاوتی شد که تغییر آن سخت بود. به همین دلیل به سراغ روایت دیگری رفتیم تا آیندگان در این زمینه قضاوت صحیحی داشته باشند.

به گفته نویسنده کتاب، خانواده متوفی می خواستند بیشتر اتفاقات ایران را روایت کنند و پیگیری آنها نیز بر اساس همین اتفاقات بوده است. نتیجه نهایی بررسی ها این بود که فراتر از سهل انگاری، همه معتقد بودند که عوارض کنترل شده و امید می رفت کیارستمی به روال عادی زندگی بازگردد.

امیر عباس تقی پور از انتشارات سیمای شرق که پیش از این کتاب هایی درباره شهید سردار منتشر کرده بود قاسم سلیمانیمتوفی اکبر هاشمی رفسنجانی و مرتضی پاشایی این خواننده فقید منتشر کرده است، وی گفت: مجوز کتاب درباره شهردار سابق تهران و اتفاقات رخ داده نیز صادر شده که در صورت تایید قرار می گیرد. محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران منتشر می شود.

تهمت زدن به رسانه ها کار جامعه پزشکی نیست

محمد سلطانی فر خبرنگاران و نویسندگان کشور از این کتاب به عنوان یک اثر روزنامه نگاری تحقیقی یاد کردند و گفتند: اگر بخواهم این کتاب را خلاصه کنم، چکیده ای از آن استخراج می کنم. اساس یک کار پژوهشی را می توان از 6 مصاحبه پی گرفت.

وی افزود: پزشکانی که در این فیلم مورد مصاحبه قرار گرفتند سعی کردند همکاران خود را تبرئه کنند و این مصاحبه گاهی اوقات به صورت بازجویی صورت می گیرد که گویی خبرنگار به عنوان یک بازجو با پزشکان صحبت می کند.

این روزنامه نگار با انتقاد از برخی مطالب ذکر شده در کتاب که به گفته وی خبرنگاران را به انتشار اخباری در مورد بیماری و درگذشت عباس کیارستمی متهم می کند، گفت: نویسنده به این نکته اشاره می کند که اگر شهرت کیارستمی نبود چه کسی دامن می زد. این داستان و چرا کیارستمی چه شد؟ افراد خاص عنصر شهرت را دارند و به همین دلیل بیشتر از افراد عادی به چشم می خورد.

وی تصریح کرد: تهمت زدن به رسانه ها کار جامعه پزشکی نیست. این جامعه به شدت از رسانه می ترسد و فاصله می گیرد. 90 درصد پرونده هایی که برای پزشکان تشکیل می شود تبرئه می شوند و آنها نمی خواهند این پرونده ها رسانه ای شود.

سلطانی فر گفت: یکی از وظایف رسانه ها نظارت در همه حوزه ها است و این کتاب برای اولین بار به جزئیات فوت یک سلبریتی اشاره می کند و وارد رسانه شده است و خود کتاب یک کار رسانه ای است.

وی خطاب به پزشکان گفت: امروز رسانه جزء لاینفک زندگی همه جوامع ماست و باید به قول سهراب چشم شست و جور دیگری دید.

این نویسنده و روزنامه نگار اظهار کرد: در گفت وگوها گاهی اوقات مصاحبه ها را قطع می کنیم. اگر رسانه ها در این قضیه نقش داشتند، شاید اتفاق دیگری می افتاد. اکنون عصر رسانه است و رسانه ها اجازه کتمان نمی دهند. این یک دنیای پست مدرن است که در آن همه ما یک ابزار پست مدرن در چنته داریم و همه ما روزنامه نگار هستیم.

وی افزود: این کتاب علیرغم ارزشمند بودن دارای چندین نقطه ضعف است. قدیمی شده و بهتر است زودتر منتشر شود و تکرار پرسش و پاسخ در مواردی آزاردهنده شده است.

سلطانی فر کتاب را مانند آثار خلاصه می کند اصغر فرهادی اشاره کرد و گفت: اگر من نویسنده بودم خلاصه متفاوتی برای کتاب داشتم.

امیرعباس تقی پور همچنین پیشنهاد نوشتن کتابی درباره شهید رئیسی را داد. رئیس جمهور فقید به نویسنده کتاب آخرین هوس قمار وی خبر داد و گفت: در ابتدا آقای رمضانی این پیشنهاد را رد کردند اما با پذیرش این پیشنهاد اکنون در حال نگارش کتابی درباره وقایع 40 روز پس از شهادت آقای رئیسی هستند.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا